به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۱، ۱۴۰۳

احکام «۶۰ سال زندان» فعالان حقوق زنان در گیلان «بدون تشکیل دادگاه عیناً تأیید» شد

 

رادیو فردا: رسانه‌های حقوق بشری و حقوق زنان در ایران از تأیید حکم «بیش از ۶۰ سال حبس» برای فعالان حقوق زنان و فعالان سیاسی گیلان در دادگاه تجدیدنظر خبر دادند.

حساب کاربری «بیدارزنی» در اینستاگرام نوشت احکام بازداشت‌شدگان مردادماه ۱۴۰۲ در گیلان روز هشتم خرداد در شعبه ۱۱ تجدیدنظر دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی محمدصادق ایران‌عقیده، «بدون تشکیل دادگاه عیناً تأیید شد».

مصطفی نیلی، وکیل فروغ سمیع‌نیا و جلوه جواهری، اوایل فروردین‌ماه در مصاحبه با شبکه شرق گفته بود که دادگاه رسیدگی به پرونده این فعالان حقوق زنان در اسفندماه برگزار شده و در مجموع برای آن‌ها احکام «بیش از ۶۰ سال حبس» صادر شده است.

بر اساس این احکام، زهره دادرس به ۹ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده است؛ به تفکیک، به اتهام «تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی» به شش سال و یک روز حبس تعزیری و‌ به اتهام «اجتماع و تبانی»، به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری.



فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاوشیان و‌ زهرا دادرس نیز هریک به شش سال و ‌سه ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شده‌اند؛ به اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال و شش ماه و یک روز حبس، و برای اتهام «عضویت در گروه» با هدف برهم زدن امنیت ملی، به دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز حبس.

بر اساس این گزارش، جلوه جواهری و هومن طاهری هم به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد سال ۱۴۰۱، دوازده تن از فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان، همان زمان این کنشگران را به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرد.

او همچنین مدعی شد که از کنشگران بازداشت شده «آلات و ادوات جرم تبلیغ علیه نظام» و «وسایل ارتباط با شبکه‌های معاند» ضبط شده است. او هیچ توضیحی در مورد این «ادوات تبلیغ علیه نظام» ارائه نکرد.

منابع نزدیک به فعالان یاد شده پیش از این به رادیو فردا گفته بودند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، این کنشگران را برای «پرونده‌سازی» تحت فشار قرار داده است.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به رادیو فردا گفت که برخی از بازداشت‌شدگان «تحت فشار سنگین بازجویی و ضرب‌وشتم قرار دارند».

با این حال پس از سپری شدن قریب به دوماه، همگی این فعالان در فواصل زمانی متفاوت، با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

عصرنو