به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۴۰۳

گزارش‌ها درباره سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی

  

ابراهیم رئیسی همراه با هیاتی از وزیران خود و برخی مقام استان آذربایجان شرقی برای شرکت در مراسم بهره‌برداری از سد مشترک قیزقلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس به شمال غرب کشور رفته بود. در مراسم بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی، الهام علیئو، رئیس جمهوری آذربایجان نیز حضور داشت.

پس از پایان مراسم بالگرد ابراهیم رئیسی و هیات همراه در مسیر بازگشت در یک نقطه جنوبی از منطقه ورزقان آذربایجان دچار حادثه شد.

با وجود گذشت چندین ساعت از حادثه هنوز از سرنوشت ابراهیم رئیسی و همراهان خبر موثقی در دست نیست. آل هاشم، امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از جمله سرنشینان این بالگرد و همراه ابراهیم رئیسی بودند.

رسانه‌های حکومتی گزارش‌ها ضدونقیضی از این حادثه منتشر کرده‌اند. ابتدا گفته شد هوا مه آلود بود، بالگرد فرود آمده و ابراهیم رئیسی و هیات همراه به صورت زمینی راهی تبریز شدند.

اما ساعتی بعد خبرها تغییر پیدا کرد و گفته شد بالگرد حامل ایراهیم رئیسی در نزدیکی ورزقان سقوط کرده است.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با شبکه شرق درباره جزییات سقوط بالگرد گفت: از ۳ بالگرد یک بالگرد در نزدیکی ورزقان سقوط کرده است.

ذاکری با بیان اینکه محل حادثه نزدیکی ورزقان است، ادامه داد: «۳ بالگرد بوده که ۲ تای آن به سلامت به زمین نشسته و یکی از آنها سقوط کرده است».


جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور است که در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا واقع است.

توضیحات وزیر کشور درباره سقوط هلی‌کوپتر

احمد وحیدی، وزیر کشور گفت:

- هیچ ارتباطی نتوانستیم بگیریم و به دلیل وضعیت آب‌وهوا و مه بالگرد حامل رئیس‌جمهور مجبور به فرود سخت شده است.
- بعد از افتتاح سد رئیس‌جمهور در مسیر برگشت، یکی از بالگردها به دلیل وضعیت هوا و مه‌آلود بودن مجبور به فرود سخت می‌شود.
- گروه‌های مختلف امدادی به طرف منطقه در حرکت هستند؛ اما به دلیل شرایط نامناسب جوی تا رسیدن به نقطه بالگرد زمان خواهد برد.
- ارتباط تلفنی با همراهان رئیس جمهور برقرار شده؛ اما همچنان برقراری ارتباط با آن نقطه سخت است.

یک مقام جمهوری اسلامی به خبرگزاری رویترز گفت که «ما هنوز امیدواریم، اما اطلاعاتی که از محل سقوط بالگرد» ابراهیم رئیسی به دست می‌آید، «بسیار نگران کننده است.» او افزود: «جان رئیسی و امیرعبداللهیان در خطر است.»

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده آذربایجان شرقی، به فراز گفت: «بالگرد حامل رئیس‌جمهوری پس از سقوط هنوز پیدا نشده‌است. خبری از وضعیت سلامت ابراهیم رئیسی در دست نیست.»

تسنیم: محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور مشخص شد

محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان در اطراف روستای اوزی واقع در جنگل‌های ارسباران بوده و تیم‌های امدادی به محل سانحه گسیل شده‌اند. منطقه وقوع سانحه از مناطق صعب العبور است و همین مساله نیروهای امدادی را با دشواریهایی روبرو کرده است.


آخرین تصویر منتشرشده از ابراهیم رئیسی در سایت ریاست‌جمهوری قبل از سانحه سقوط هلی‌کوپتر

گزارش تسنیم از منطقه سانحه هلی‌کوپتر

خبرگزاری تسنیم به‌نقل‌ از خبرنگار خود نوشته:

«‌منطقه سانحه از مناطق صعب‌العبور است  و امکان تردد به صورت خودرویی وجود ندارد و همین مساله نیروهای امدادی را با دشواری‌هایی روبرو کرده است.
منطقه به شدت بارانی و مه آلود بوده و دیروز هشدار نارنجی هواشناسی برای این مناطق صادر شده بود.
در محل سانحه برای بالگرد رئیس جمهور،  تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند که این موضوع امکان جستجو و پیش‌روی‌ را از امدادگران و مردم گرفته است.
‌گروه‌ها و تیم‌های مردمی در منطقه قره‌داغ برای جستجوی هلیکوپتر رئیس جمهور تشکیل شده است. هم‌اکنون تیم‌های مردمی، هلال احمر، بسیج، سپاه و اهالی روستاها اطراف در حال جستجو هستند، اما شرایط آب و هوایی اجازه پیش روی نمی‌دهد.
در منطقه هیچ گونه ارتباط اینترنتی برقرار نیست.»

نماینده کلیبر درباره محل حادثه:

«هیچ تماسی با شخصی که در بالگرد بوده، گرفته نشده و هیچ اطلاعاتی از تیم حفاظت نیست.
حسین حاتمی، نماینده کلیبر، محل سقوط بالگرد، به جماران گفته: «احتمال سانحه یا فرود سختی وجود دارد. چرا که منطقه جنگلی، مه آلود و ارتفاعات برفی است و به راحتی نمی‌شود منطقه را به هر نحوی کاوش کرد.
اطلاعاتی از تمام سرنشینان داخل بالگرد موجود نیست و دسترسی به آنتن موبایل‌‌های آنان صورت نگرفته است.
هیچ تماسی با شخصی که در بالگرد بوده، گرفته نشده است و در دسترس نیستند و همچنین هیچ اطلاعاتی از تیم حفاظت نیست.»

این خبر تکمیل می‌شود