به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۳

اوباما: قانونی که به سوچی اجازه ریاست‌جمهوری نمی‌دهد، "معقول" نیست

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با آنگ سان سوچی خواستار جدیت بیشتر در روند اصلاحات در کشور برمه شد. اوباما گفت "معقول" نیست که خانم سوچی به دلیل تابعیت خارجی فرزندان‌اش، اجازه‌ی نامزدی برای ریاست‌جمهوری را نداشته باشد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در دیدار از برمه با آنگ سان سوچی، چهره‌ی منتقد سیاسی معروف این کشور، دیدار کرد.
اوباما در دیدار خود با خانم سوچی گفت قانون کشور برمه که به این تلاشگر حقوق بشر، اجازه نمی‌دهد رئیس‌جمهور کشور شود، "چندان معقول" به نظر نمی‌رسد.
به گزارش خبرگزاری رویترز این صریح‌ترین اظهارنظر اوباما درباره‌ی وضعیت آنگ سان سوچی از بعد از انتخابات برمه و آغاز اصلاحات سیاسی در این کشور بود.
واشنگتن بعد از ماه‌ها بار دیگر از مقامات برمه خواست که اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشور را با جدیت بیشتری پیگیری کنند. اصلاحات در برمه از ۲ سال پیش آغاز و پایان حبس خانگی درازمدت آنگ سان سوچی نقطه‌ی عطف جنبش اصلاحات بود.
با این‌حال در ماه‌های گذشته روند تغییرات اصلاحی در برمه تقریبا متوقف شده و بار دیگر برخورد با برخی چهره‌های اپوزیسیون و روزنامه‌نگاران منتقد کلید خورده است.
باراک اوباما در دیدار با خبرنگاران رسانه‌ها پس از ملاقات با خانم سوچی گفت: «من نمی‌فهمم چرا باید قانونی وجود داشته باشد که به فردی به دلیل اینـکه بچه‌هایش تابعیت کشوری دیگر را دارند، اجازه‌ی نامزدی برای ریاست‌جمهوری را ندهد.»
دو پسر آنگ سان سوچی که حاصل ازدواج او با همسر بریتانیایی وی هستند، تابعیت بریتانیای کبیر را دارند.
بسیاری از مردم برمه معتقدند که این بند از قانون اساسی تازه‌ی برمه صرفا با در نظر گرفتن موقعیت آنگ سان سوچی و برای ممنوعیت حضور وی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری به قانون اضافه شده است.
خانم سوچی و حزب وی کماکان محبوبیت بسیاری در میان مردم برمه دارند و ناظران پیش‌بینی می‌کنند که حزب او در انتخابات سال آینده بتواند آرای قابل‌توجهی کسب کند.
سوچی: آمریکا به روند دموکراسی در برمه کمک کرده است
بعد از این دیدار انگ سان سوچی تاکید کرد که با موضع آمریکا در قبال روند اصلاحات در برمه و انتقادهای سران امریکا همراه است. او تاکید کرد که روند اصلاحات در برمه با "دست‌انداز" مواجه شده است: «اما می‌توان این دست‌انداز و مشکلات را با مذاکره و همکاری و اراده‌ی جمعی با کمک جامعه‌ی بین‌الملل رفع کرد.»
سوچی در این دیدار تاکید کرد که وقتی بالاخره برمه به دموکراسی کامل و مقبول برسد، باید از آمریکا به عنوان یکی از دوستان و همراهان نیل به دموکراسی در این کشور تقدیر کرد. او تاکید کرد: «آمریکا دوست ما در روند رسیدن به دموکراسی است.»
این دومین دیدار باراک اوباما از برمه در ۲ سال اخیر بود. او در این دیدار با تاین سین، رئیس‌جمهور برمه نیز دیدار کرد. اوباما بعد از این دیدار گفت که او درباره‌ی روند اصلاحات در برمه "خوش‌بین" است و تاکید کرد که هنوز باید راه طولانی طی شود.
ارتش همچنان قدرت اصلی در برمه است و کنترل بسیاری از نهادهای کلیدی کشور را در دست دارد.
دویچه وله