به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۹۳

مذاکرات هسته‌ای هشت ماه دیگر تمدید شد

 مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در مهلت تعیین‌شده به توافق نهایی نرسید
 وزرای امور خارجه ایران و ۶ کشور اروپایی و کاترین اشتون
در پی هفت روز مذاکره پشت درهای بسته در وین، مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در مهلت تعیین‌شده به توافق نهایی نرسید و بار دیگر مذاکرات تمدید و به اول ژوئیه ۲۰۱۵ / ۱۰ تیر ۹۴ موکول شد.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه این خبر در حالی منتشر شد که مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و ۶ کشور اروپایی و کاترین اشتون در جریان بود. این مذاکرات حدود یک ساعت‌ونیم به درازا کشید و تاکنون خبری درباره محتوای آن منتشر نشده است.
وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، به‌همراه کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو به توافقی با عنوان «برنامه اقدام مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه ۳۰ دی‌ماه وارد مرحله اجرا شد. بهمن‌ماه نیز مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز چندی پیش در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.
با اینکه طرفین در وین کار نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای را آغاز کردند و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته، ولی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزهای (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.
ایران و گروه ۱+۵ پس از آن برای ششمین دور در وین گرد هم آمدند و در حدود دو هفته به رایزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا ۲۹ تیرماه امسال (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست یابند ولی در آخرین روزهای تیرماه، اختلافات، دستیابی به نتیجه را امکان‌پذیر نکرد و این مذاکرات تا ۲۴ نوامبر / سوم آذر ماه ۱۳۹۳ تمدید شد.

رادیو زمانه