به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۳

گزارش ديدار جمعی از فعالان زن با سهيلا جورکش، قربانی اسیدپاشی

به فکر امنيت ديگر سهيلاها باشيم
سهيلا جورکش پيش و پس از اسيدپاشی در روزهای اوليه درمان 

بيدارزنی: چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۳، ساعت ۶ بعدازظهر، خيابان بزرگمهر اصفهان، ‌يک شيشه اسيد، موتورسيکلت، ‌کلاه کاسکت،‌ پيکان سفيدرنگ در عقب‌، ‌پژو مشکی رنگ در جلو،‌ دختری ۲۶ ساله در حال گفت‌و‌گو با تلفن … فرياد: «سوختم،‌ سوختم» و …

۵۴ روز بعد
دوشنبه سوم آذرماه ۹۳، ‌بخش آی سی يو بيمارستان فارابی تهران، ‌قربانی با چشمانی باندپيچی شده و تنی لبريز از درد، ‌پدر و مادری نگران و خسته در شهری غريب.
عصر روز دوشنبه سوم آذرماه در آستانه روز جهانی محو خشونت عليه زنان، جمعی از فعالان زن به عيادت سهيلا جورکش يکی از قربانيان اسيدپاشی مهرماه اصفهان که روزها و شب‌ها را زير تيغ جراحی می‌گذراند، رفتند. سهيلايی که تازه بعد از عملی چهارساعته به بخش مراقبت‌های ويژه در بيمارستان فارابی منتقل شده بود. او درحالی‌که لبريز از درد بود مهم‌ترين خواسته‌اش دادن آگاهی به مردم برای نحوه مواجه صحيح با اسيدپاشی است چراکه او خود به‌نوعی قربانی اين عدم آگاهی مردم در روز حادثه شد.

اين دانشجوی رشته حقوق که روزهای گذشته ميزبان اصغر فرهادی کارگردان سينمای ايران بود در اين ملاقات به علاقه‌اش به مطالعه اشاره می‌کند و می‌گويد: دوست دارد برايش کتاب بخوانيم.
مادر سهيلا جورکش که آثار خستگی و درماندگی اين روزها را می‌توان به‌خوبی در چهره‌اش مشاهده کرد عکس‌های دخترش را قبل از اين جنايت نشان می‌دهد و درحالی‌که بر زيبايی ازدست‌رفته دخترش حسرت می‌خورد، اين سوال را مطرح می‌کند «به کدامين جرم بايد دخترش قربانی چنين جنايت وحشتناکی شود؟»

ناصر جورکش پدر سهيلا که اين روزها خود تبديل به رسانه‌ای برای دخترش شده است با تاسف می‌گويد پيش از اينکه با رسانه‌های خارج از کشور در مورد وضعيت سهيلا صحبت کند، کسی از مسئولان سراغی از آن‌ها نگرفته بود، ولی بعد از مصاحبه با اين رسانه‌ها توجه مسئولان امر به دادخواهی او جلب شد.
او ضمن تشکر از تيم پزشکی سهيلا به‌خصوص دکتر «قاضی‌زاده هاشمی» وزير بهداشت که اين روزها توجه ويژه‌ای به قربانيان اخير اسيدپاشی داشته اظهار می‌کند «به‌عنوان يک ايرانی و همچنين پدر سهيلا جورکش حاضر است هرگونه اطلاع‌رسانی و آگاهی دهی را انجام دهد تا اين‌گونه خشونت‌ها ديگر رخ ندهد.»

آنچه در زير می‌خوانيد متن گفت‌وگويی کوتاه با سهيلا و پدرش در روز ملاقات با اين قربانی اسيدپاشی است گرچه مادر سهيلا ترجيح داد در جريان اين گفت گو سکوت کند، سکوتی سرشار از درد و انتظار.

به مردم در مورد نحوه برخورد با اسيدپاشی آگاهی‌رسانی کنيد
سهيلا با بيان اين‌که تازه از اتاق عمل بيرون آمده و وضعيتش بد نيست اظهار می‌کند: البته دردهايی دارم و تحمل اين وضعيت سختی‌های خاص خود را دارد.
وی در پاسخ به اين پرسش که از فعالان زن و مردم چه خواسته‌ای دارد گفت: من از شما می‌خواهم در مورد اين مسائل بنويسيد و کوتاهی نکنيد. نبايد اين جريان را رها کنيد. آگاهی دادن به مردم در اين زمينه بسيار مهم است تا آن‌ها بدانند که چگونه بايد با اين‌گونه اتفاقات برخورد کنند.
سهيلا دوباره تاکيدکرد: شما بايد هر چه بيشتر در ارتباط با اين خشونت اطلاع‌رسانی کنيد تا حداقل مردم بدانند که چگونه با کسی که اين اتفاق برايش رخ داده برخورد و به او کمک کنند.

پزشکان سهيلا جهانی فکر کنند
ناصر جورکش پدر سهيلا که اين روزها به همراه مادر او برای مراقبت از دخترشان در بيمارستان فارابی تهران به سر می‌برد، با بيان اينکه تاکنون حدود ۶ عمل روی چشم چپ سهيلا انجام شده است در پاسخ به اين سوال که آيا مقامات ازجمله وزير بهداشت، تاکنون به قول‌های که در مورد پيگيری وضعيت -سلامتی و درمانی- سهيلا داده‌اند، عمل کرده‌اند، گفت: قبل از اينکه دکتر هاشمی مسئوليت کار را بر عهده بگيرند چشمان سهيلا زير نظر دکتر برادران در بيمارستان لبافی‌نژاد عمل شد. مدتی نيز دخترم، در بيمارستان مطهری بستری بود که ما در آنجا مشکلاتی پيدا کرديم و از مسئولان برای حل آن‌ها کمک خواستيم، سپس آقای هاشمی به موضوع ورود پيدا کردند، زمانی که ايشان دراين‌ارتباط وارد عمل شدند حدود ۴۰ درصد بينايی چشم سمت چپ سهيلا طبيعی بود. آقای دکتر غفاری به سفارش دکتر هاشمی بر روی چشم چپ سهيلا جراحی انجام دادند. بعد از يک هفته چشم عفونت کرد به خاطر اينکه اسيد پيش رفته بود. روز بعد خود دکتر هاشمی پيوند قرنيه روی چشم سهيلا انجام دادند و از زمانی که پيوند انجام شد، تاکنون چهار مرتبه روی قرنيه برای خون‌رسانی عمل جراحی چشم با همکاری دکتر «جباروند»، «غفاری» و «رجبی» انجام شده و لازم می‌دانم که در همين‌جا از زحمات اين عزيزان به‌خصوص دکتر رجبی تشکر کنم.

ملاقات وزير بهداشت از سهيلا جورکش
پدر سهيلا جورکش افزود: آقای هاشمی يکشنبه‌شب (دوم آذر) نيز به عيادت سهيلا آمدند و چشم وی را شخصا معاينه کردند. پزشکان ديگر نيز همراه ايشان بودند و قرار عمل مجدد گذاشته شد که صبح دوشنبه سوم آذرماه اين عمل انجام شد. حدود چهار ساعت دکتر غفاری، جبار‌وند و رجبی برای خون‌رسانی به قرنيه تلاش کردند و اکنون خودشان اظهار کردند که از عمل رضايت دارند.

جورکش با تشکر از زحمات دکتر هاشمی و پزشکان بيمارستان فارابی و لبافی‌نژاد ادامه داد: پزشکان اعلام کردند که در حال حاضر بر روی چشم راست سهيلا نبايد کاری انجام داد و اقدامات بر روی چشم چپ وی است و همان‌طور که اشاره کردم حدود شش بار عمل جراحی بر روی چشم چپ سهيلا انجام شده است.
وی گفت: من از پزشکان مربوطه می‌خواهم که تمام تلاششان را انجام دهند که چشم چپ سهيلا از دست نرود و اگر نيازی هست که سهيلا به خارج از کشور اعزام شود اين موضوع را اعلام کنند که يا خود ما فورا اين کار را انجام دهيم يا آن‌ها. با توجه به اين‌که ما در يک دهکده جهانی زندگی می‌کنيم من از اين تيم می‌خواهم که جهانی فکر کنند و اگر تشخيص می‌دهند که در داخل نمی‌توان کاری بيش از اين برای دخترم انجام داد و بايد سهيلا به خارج از کشور اعزام شود اين را اعلام کنند. البته ما به اين تيم اعتماد داريم و از تلاش‌هايی که تاکنون برای بهبودی سهيلا انجام داده‌اند تشکر می‌کنم.

تاکنون خبری از دستگيری عوامل اين جنايت نيست
پدر سهيلا در پاسخ به اين پرسش که آيا خبری از دستگيری عوامل اسيدپاشی دارد يا خير، اظهار کرد: ۲۰ روز پيش مقامات امر به ما خبر دادند که سرنخ‌هايی را به دست آورده‌اند و گفتند که دو روز ديگر به شما اعلام می‌کنيم که برای پی گيری موضوع به اصفهان بياييد ولی بعد از دو روز زنگ زدند و گفتند که شک ما درست نبود و ما موفق نشديم که کسی را دستگير کنيم. از آن روز به بعد نيز تاکنون به ما موضوعی را اعلام نکردند و بی‌اطلاع هستيم.

جورکش تأکيد کرد: شايعه در اين زمينه زياد است و بايد هر چه سريع‌تر اين شخص پيدا شود تا در دادگاه صالحه مورد محاکمه قرار گيرد. من از مسئولان خواهش می‌کنم به خاطر سربلندی ايران و … تمام تلاششان را به کار بگيرند تا زودتر عامل و يا عوامل اين جنايت شناسايی شوند. مسئولان نبايد در اين راه از هيچ‌کس بترسند و با دستگيری عامل يا عوامل اين حادثه، تمام تلاششان را به کار ببرند تا ريشه اين‌گونه خشونت‌ها خشکانده شود.

وی با بيان اينکه مسئولان در ارتباط با اين موضوع می‌توانند از فيلم‌هايی که احتمالا دوربين‌های مغازه‌ها، بانک‌ها و موسسات اطراف حادثه، ضبط کرده‌اند، استفاده کنند. در مورد وضعيت خانواده‌اش در طول اين مدت نيز اظهار کرد: من خودم دو ماه است که از زندگی بريده‌ام و پی گير وضعيت سهيلا در اصفهان و تهران هستم. در اين مدت قند خون و چربی من به‌شدت بالا رفته و دچار مشکلات جسمی شده‌ام. مادر سهيلا نيز در اين مدت سختی‌های زيادی کشيده و مشکل روحی پيدا کرده است و اين‌ها همه از استرس است.

سهيلا لبريز از درد شده است
پدر سهيلا با اشاره به اين‌که در اين مدت ۱۰ الی ۱۲ عمل گراف بر روی سهيلا انجام شده است و بعدازاين عمل‌ها به علت شدت درد برای تعويض پانسمان‌ها پزشکان مجبور بودند که سهيلا را بی‌هوش کنند افزود: سهيلا لبريز از درد شده و ظرفش پر است و ديدن اين‌همه درد سهيلا برای من و مادرش خيلی سخت و غيرقابل تحمل است.
او از همه پزشکان صاحب‌نظر کشور و اساتيد بزرگ درخواست کرد که اگر هر نظری دارند با تيم معالج سهيلا و دکتر هاشمی در ميان بگذارند و برای بهبودی دخترش همکاری کنند.

او در پاسخ به اين سوال که آيا با خانواده‌ ديگر قربانيان اسيدپاشی‌های اصفهان نيز صحبتی داشته است، گفت: موقعی که در اصفهان بوديم با خانواده دو-سه نفر از آن‌ها صحبت کردم. در بيمارستان شهيد مطهری تهران نيز با خانواده‌ی دختر ديگری که به علت اسيدپاشی در بيمارستان بستری بود، صحبت کردم البته آن‌ها اصفهانی نبودند.

ناصر جورکش در پاسخ به اين سوال که آيا مسئولان حمايت‌های مالی موردنياز از سهيلا را تاکنون داشته‌اند يا خير، گفت: هنگامی‌که سهيلا در يکی از بيمارستان‌های اصفهان و همچنين بيمارستان مطهری تهران بستری شد هزينه‌ها با خود ما بود ولی از زمانی که آقای هاشمی وارد اين موضوع شده‌اند تا الان هزينه‌ها را خودشان تقبل کرده‌اند و قول دادند که تا آخر بهبودی سهيلا يعنی عمل زيبايی، پلاستيک و ترميم چشم … اين حمايت‌ها ادامه داشته باشد.

از خانواده اسيدپاش می‌خواهم شريک جرم وی نشوند
پدر سهيلا همچنين خطاب به همشهريانش گفت: من از مردم اصفهان که دارای فرهنگی والا هستند می‌خواهم که اگر رفتار و يا مورد مشکوکی ديدند اطلاع‌رسانی کنند. از خانواده اسيدپاش از پدر، مادر، همسر و فاميل وی می‌خواهم که اين فرد را معرفی کنند و اجازه ندهند که شريک جرم وی شوند چراکه خداوند آن‌ها را نخواهد بخشيد.

وی افزود: بايد يک عزم ملی ايجاد شود که جلوی اين‌گونه اتفاقات گرفته شود. تکرار اين‌گونه اتفاق‌ها قابل‌تحمل نيست. من از مقامات بالا و حتی رهبری خواهش می‌کنم که به‌شدت پيگير اين موضوع باشند چراکه اين فرد همه ما را به ريشخند گرفته و امنيت جامعه را مخدوش کرده است. در اين قضيه فقط موضوع سهيلا مطرح نيست بلکه بحث امنيت جامعه است. او تلاش داشته که امنيت را زير سوال ببرد بنابراين نبايد به او رحم کرد همان‌طور که او به سهيلا‌ها رحم نکرد.

حاضرم برای جلوگيری از تکرار اين خشونت‌ها هرگونه اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهم
جورکش همچنين به ايستادگی، سرسختی و روحيه بالای سهيلا در طول اين مدت اشاره کرد و اظهار کرد: سهيلا دختر سرسختی است. تا پنج سال قبل سوارکاری، صخره‌نوردی و کوهنوردی می‌کرد. اخيرا نيز به ورزش شنا روی آورده بود و يکی از دلايل ايستادگی و مقاومت وی به خاطر داشتن روحيه ورزشکاری است.

پدر سهيلا همچنين با قدردانی از تمام کسانی که تاکنون از سهيلا حمايت کردند يا به عيادت او آمده‌اند از اصغر فرهادی کارگردان مطرح سينمای ايران به خاطر حضورش در بيمارستان و عيادت از سهيلا تشکر کرد و گفت: چندی پيش نيز ميثم جهانی‌پور قهرمان رزمی‌کار که در مسابقات جهانی هنرهای رزمی ۲۰۱۴ در شهر استانبول به مدال طلا دست پيدا کرده بود با حضور در بيمارستان و عيادت از سهيلا مدال طلايش را به او تقديم کرد و من از همين‌جا از او تشکر می‌کنم.

او با اشاره به اينکه همه بايد تلاش کنيم، که خانم‌ها بتوانند با امنيت در جامعه حضور پيدا کنند، اضافه کرد: اگر جامعه می‌خواهد به رشد تعالی برسد بايد اين زمينه را فراهم کند که زنان در عرصه‌های مختلف حضور پيدا کرده و فعاليت کنند و اين يک ضرورت است.

جورکش در پايان سخنان خود اظهار کرد: به‌عنوان يک انسان و همچنين پدر سهيلا می‌گويم حاضرم هر کار و اقدامی که لازم هست را انجام دهم، که ديگر اين‌گونه خشونت‌ها تکرار نشود.

گزارش: اکرم احقاقی 
برگرفته از گویا



كليپ اسيد پاشي در اصفهان با آهنگ بهزاد پكس به نام خواهرم فرشته شد...