به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۳

تجمع هزاران نفر از مردم ایران در خیابان‌ها در پی مرگ مرتضی پاشایی

شامگاه جمعه هزاران نفر از مردم در شهرهای مختلف ایران به دلیل مرگ مرتضی پاشایی، خواننده ۳۰ ساله به خیابان‌ها آمدند و ترانه‌های او را همخوانی کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، این تجمعات از جمله در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، همدان، آبادان، قم، کرمانشاه، قزوین، اهواز، زنجان، یزد، سمنان و سایر شهرهای بزرگ برگزار شده است. تجمع‌کنندگان که اغلب دختران و پسران جوان بوده‌اند با در دست داشتن شمع و بستن روبان مشکی، آهنگ «یکی هست» از مرتضی پاشایی را همخوانی می‌کرده‌اند.
بر پایه این گزارش، شاهدان عینی گفته‌اند که در تجمعات مشهد «میان تعدادی از جوانان حاضر در خیابان هاشمیه با مأموران پلیس درگیری‌های پراکنده‌ای روی داده و چند نفر نیز بازداشت شده‌اند.»
همچنین آواز خواندن‌های عمومی مردم در سطح شهرها آن هم در ایام ماه محرم که ماه عزاداری‌های رسمی برای امام سوم شیعیان است، حساسیت‌برانگیز شده است.
وداع با مرتضی پاشایی -هم‌خوانی ترانه «جاده یه طرفه» جلوی بیمارستان «بهمن»
مرتضی پاشایی، متولد ۱۳۶۳، خواننده، نوازنده و آهنگساز پاپ ایرانی در روز ۲۳ آبان ۱۳۹۳ درگذشت. ابتلای او به بیماری سرطان معده مدتی بود که رسانه‌ای شده بود.
او از خوانندگان پاپی بود که ابتدا در اینترنت شهرت یافت اما بعدها توانست مجوز نیز برای انتشار آلبوم‌هایش کسب کند. نخستین آلبوم او با عنوان «یکی هست» در سال ۱۳۹۱ با مجوز رسمی در ایران انتشار یافت. آلبوم‌های «گل بیتا» و «اسمش عشقه» دو آلبوم دیگر او، بدون مجوز در ایران انتشار یافتند. پاشایی که دانشجوی رشته گرافیک بود و موسیقی را از چهارده سالگی با نواختن ساز گیتار آغاز کرد و آهنگسازی کارهای خودش را خودش انجام می‌داد.
پاشایی در ۱۳ آبان ۱۳۹۳ به علت شرایط وخیم بیماری سرطان در بیمارستان بهمن تهران بستری شد و سرانجام در روز ۲۳ آبان ماه درگذشت. پیکر او روز یکشنبه ۲۵ آبان از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرا تشیع خواهد شد.
نماهنگ ترانه «جاده یک‌طرفه» را با صدای مرتضی پاشایی ببینید: