به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۹۳

آمریکا: رسیدن به توافق اتمی با ایران تا سوم آذر سخت، اما امکان پذیر است

تونی بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا می گوید اکنون به نظر می رسد که توافق جامع اتمی با ایران، تا ضرب الاجل سوم آذرماه دشوار است اما غیرممکن نیست.

آقای بلینکن این مطلب را روز سه شنبه به قانونگذاران آمریکایی گفت.
تونی بلینکن گزینه باراک اوباما برای سمت معاونت وزارت امورخارجه آمریکا است.
تونی بلینکن گفت رسیدن به توافق اتمی کاملا به تهران بستگی دارد که باید، به گفته او، گام هایی بردارد تا آمریکا و همکارانش را متقاعد کند که برنامه اتمی ایران کاملا دارای اهداف صلح آمیز است.او به قانون گذاران گفت:«ما هنوز به آنجا نرسیده ایم.»
ضرب الاجل مذاکرات اتمی ایران با شش قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که در وین جریان دارد، روز دوشنبه پایان می یابد.
دیپلمات‌های ارشد ایران و ایالات متحده روز چهارشنبه نیز گفتگوهای دوجانبه خود را روز چهارشنبه، در پایتخت اتریش ادامه دادند.
به گزارش رسانه‌ها، ویلیام برنز دیپلمات ارشد آمریکایی و وندی شرمن معاون وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده، بعد از ظهر چهارشنبه دومین روز مذاکرات خود با عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزارت امور خارجه ایران را در هتل کوبورگ وین ادامه دادند.
نمایندگان ایران و آمریکا، روز گذشته نیز یک بار به صورت دوجانبه و یک بار هم با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا، با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده بودند.
جزئیات این گفتگوها همچنان پشت درهای بسته باقی مانده و هنوز از محتوای مذاکرات برای کاستن از فاصله‌هایی که مقام‌های دو طرف از آن سخن‌ می‌گویند، گزارشی منتشر نشده است؛ با این حال هیچکدام از طرفین مذاکرات، از تمدید مهلت گفتگوها صحبتی به میان نیاورده‌اند.
همزمان، تونی بیلکن، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که رسیدن به توافق با ایران در مهلت تعیین شده دشوار به نظر می رسد اما غیرممکن نیست. او که در جمع قانون گذاران ایالات متحده سخن می گفت، مسئولیت دستیابی به توافق را بیشتر بر دوش ایران دانست تا ایالات متحده.
در همین حال، رسانه‌ها از به تعویق افتادن سفر جان کری وزیر خارجه ایالات متحده به وین، که قرار بود عصر روز چهارشنبه انجام شود، خبر دادند. به گزارش خبرنگاران حاضر در وین، افزایش نیروهای امنیتی در محل مذاکرات، می‌تواند نشان دهنده ورود قریب‌الوقوع وزیران خارجه گروه ۱+۵، از جمله آمریکا، باشد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آقای کری روز چهارشنبه نیز در لندن خواهد ماند، اما با هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در وین در تماس خواهد بود. جنیفر ساکی همچنین گفت وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنجشنبه با وزیران خارجه فرانسه و عربستان سعودی در پاریس دیدار و گفتگو کند. وی از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرد.
آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، از روز سه‌شنبه با ناهار کاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد و دو طرف روند مذاکرات پیش رو را بررسی کردند.
پیش از آن در هفته گذشته، دو طرف به مدت سه روز در مسقط پايخت عمان به گفتگو نشستند؛ اما از جزئیات آن گفتگوها نیز خبری منتشر نشد و به نظر می‌رسد که نتیجه ملموسی در پی نداشته است. میزان و گستره غنی‌سازی اورانیوم، و نیز نحوه برچیدن تحریم‌ها علیه ایران، از موارد عمده مورد اختلاف است که هنوز حل و فصل نشده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در وین، بدون اشاره به مورد خاصی، برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها را «فاقد صلاحیت» دانست و با «جدی» خواندن گفتگوهای جاری، گفت «در مذاکرات کارشناسی و معاونان وزرا، تمام جزئیات که دسته‌بندی شده است، دوباره در حال بررسی و مرور است.»
معاونان وزارت خارجه ایران همچنین روز چهارشنبه با نمایندگان بریتانیا، فرانسه، روسیه و آلمان مذاکرات دوجانبه‌ای داشتند. مذاکره‌کنندکان ایرانی روز سه‌شنبه با نمایندگان چین، دیگر عضو گروه ۱+۵، دیدار و گفتگو کرده بودند.
به گزارش ایرنا، در کنار دیدارهای دو جانبه، نشست‌های کارشناسی هیات‌های ایران و کشورهای عضور گروه ۱+۵ در وین ادامه خواهد یافت. روز گذشته، مذاکرات کارشناسی بین هیات‌های دو طرف در دو نوبت برگزار شد.
صدای آمریکا