به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۳

دادستانی تهران اعلام کرد:

"غنچه قوامی با فتنه‌گران ارتباط داشت"


غنچه قوامی و مادرش سوسن مشتاقیان 
     مادر غنچه قوامی: وکیل دخترم استعفا کرده است


دادستانی تهران روز سه شنبه اعلام کرد ، پرونده اتهامی خانم غنچه قوامی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شد.
به گزارش ايرنا دادستانی تهران با اعلام اين خبر افزود، در پی بازداشت فردی به نام غنچه قوامی از سوی دادسرای عمومی تهران و تشکيل پرونده برای نامبرده و انعکاس سوء اين موضوع در رسانه های معاند، اين دادستانی با اعلام اين که مطالب منتشره برخلاف محتويات پرونده می باشد، در راستای تنوير افکار عمومی، بخشی از اقدامات متهم را به شرح زير اعلام می نمايد:

۱- در تاريخ ۳۰/۳/۱۳۹۳ متهم که واجد سابقه ی بازداشت قبلی بوده، به طور اتفاقی توسط ماموران پليس مستقر در ورزشگاه، بازداشت می گردد؛ وی پس از بازداشت، مبادرت به عکس برداری از مقر پليس و افراد حاضر در آن جا می نمايد. نامبرده در همان روز بدون قيد آزاد می شود و در تاريخ ۳۱/۳/۱۳۹۳ که جهت دريافت اوراق هويتی خود مراجعه نموده بود، اين بار از وی يک دستگاه تلفن همراه کشف می شود که حاوی تصاوير و فيلم های متعدد مرتبط با عوامل جريان فتنه بوده است؛

۲- در تاريخ ۸/۴/۱۳۹۳ با احضار متهم و برخی تحقيقات صورت گرفته، معلوم گرديد نامبرده در فعاليت های تبليغی عليه نظام مشارکت داشته و ضمن ارتباط با دست اندرکاران و مرتبطين شبکه های ماهواره ای از جمله شبکه ی بی بی سی فارسی و اپوزيسيون خارج از کشور، در تجمعات و راهپيمايی های ضد نظام حضور داشته است.
۳- با تحقيقات مقدماتی و صدور کيفرخواست برای متهم، پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شد و پس از ارجاع به يکی از شعب و نقض بخشی از قرار صادره از سوی دادسرا، پرونده جهت رسيدگی مجدد به دادسرا اعاده و با اظهارنظر بازپرس، معد اعاده به دادگاه شده است.

با توجه به مراتب اشاره شده، دستگيری و تشکيل پرونده ی اتهامی برای غنچه قوامی، ارتباطی به موضوع حضور نامبرده در ورزشگاه آزادی و تماشای مسابقات واليبال نداشته و نامبرده صرفاً از جهت اتهامات منعکس در پرونده تحت تعقيب قرار گرفته است. ضمناً در اين پرونده متهم دو وکيل دادگستری را برای دفاع از خود، معرفی نموده که وکلای مزبور و خانواده ی متهم در چندين نوبت با وی ملاقات حضوری داشته اند.

مادر غنچه قوامی: وکیل دخترم استعفا کرده است

مادر غنچه قوامی گفت که وکیل پرونده دختر او روز دوشنبه ۲۶ آبان استعفا کرده است در حالی که خانواده قوامی چند روزی از وکیل دختر خود بی‌خبر بودند.
وی همچنین با اشاره به اطلاعیه دادستانی تهران اتهامات منتسب به غنچه قوامی از جمله ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور را تکذیب کرد.
سوسن مشتاقیان که با رادیو فردا گفت‌وگو می‌کرد، درباره استعفای محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پرونده غنچه قوامی، اظهار داشت که او «بعد از چند روز بی‌خبری دیروز (دوشنبه) استعفا کرد و ما هنوز وکیل جدیدی نگرفته‌ایم».
وی سپس گفت: «آقای علیزاده طباطبایی در چند روز گذشته اظهارات کذبی کرده بود که ما متعجب شدیم و نمی‌دانستیم دلیل آن چیست. مثلا گفته بود که بازجویی‌ها به‌خاطر ماه رمضان و روزه‌داری دختر من طولانی شده است در صورتی که بازجویی اصلا ربطی به ماه رمضان ندارد».
محمود علیزاده طباطبایی چندی پیش گفته بود که در پرونده غنچه قوامی «فضاسازی‌های رسانه‌ای خیلی به وی آسیب زده است».
وی همچنین تاکید داشت که «غنچه قوامی مرتکب تخلفاتی شده که دادسرا آن را جرم محسوب می‌کند».
در همین حال دادستانی تهران روز سه‌شنبه ضمن رد ارتباط پرونده غنچه قوامی با مسئله ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه محل بازی‌های والیبال، اتهامات جدیدی را به او نسبت داد.
غنچه قوامی روز ۳۰ خرداد قصد داشت برای تماشای مسابقات جهانی والیبال به ورزشگاه آزادی برود که در نهایت به‌خاطر اعتراض به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه بازداشت شد.
این رخداد واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت تا جایی که رییس فدراسیون والیبال ایران گفت که بازداشت غنچه قوامی یکی از دلایل لغو میزبانی مسابقات والیبال نوجوانان جهان در ایران بوده است.
اما دادستانی تهران در اطلاعیه خود، خانم قوامی را به ««ارتباط با اپوزیسیون خارج از کشور و شبکه‌های ماهواره‌ای، شرکت در تجمعات ضد نظام و فیلمبرداری از مقر پلیس محلِ بازداشت» متهم کرده است.
سوسن مشتاقیان ضمن رد این اتهامات به رادیو فردا گفت: «دختر من به‌خاطر مسئله والیبال دستگیر شده و بیشتر بازجویی‌هایش هم در همین باره بوده. حتی بازجوی او در ملاقاتی که با من و پدر غنچه داشت از ما خواست که بگوییم چه کسانی در این زمینه همدست دخترمان بوده‌اند و کمپین ورود زنان به ورزشگاه برای دیدن والیبال از کجا خط گرفته است».
وی با اشاره به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور اظهار داشت: «دخترم هیچ رابطه‌ای با این رسانه‌ها نداشته است. فقط زمانی که دانشجو بود یک مقاله تحقیقی درباره تحریم‌های ظالمانه اقتصادی منتشر کرد و در آن گفته بود که این تحریم‌ها خیلی به زنان ایرانی فشار آورده. به ما می‌گویند که این مقاله سند سیاه‌نمایی است در حالی که این سند افتخار دخترم است چون از کشورش دفاع کرده».
پیش از این معاون فرهنگی قوه قضاییه اتهامات غنچه قوامی را «تبلیغ علیه نظام و برخی تعاملات با عناصر ضدانقلاب» عنوان کرده بود.
در همین حال مادر غنچه قوامی می‌گوید که دادستانی تهران روز دوشنبه قرار منع تعقیب برای یکی از اتهامات او صادر کرده که «اجتماع و تبانی» است.
سوسن مشتاقیان همچنین گفت که دادستان تهران به شکایت خانواده او از «تخلفات پرونده غنچه قوامی» رسیدگی کرده و این مسئله به بازداشت «فرد متخلف» منجر شده است. وی اما از توضیح جزییات در این باره خودداری کرد.
رادیو فردا


سوسن مشتاقیان، مادرغنچه قوامی:

"دخترم ابتدا روز ۳۰ خرداد برای تماشای بازی والیبال جلوی استادیوم آزادی رفته بود." 

سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی، روز دوم مهر درباره بازداشت دخترش گفت: «دخترم ابتدا روز ۳۰ خرداد برای تماشای بازی والیبال جلوی استادیوم آزادی رفته بود. من و پدرش هم مخالف بودیم. اما روزنامه اعتماد را به ما نشان داد که در آن گفته شده بود فدراسیون والیبال تعهد داده که خانم‌ها می‌توانند وارد استادیوم بشوند و رئیس‌جمهور و معاون ایشان در امور بانوان هم از رفتن خانم‌ها به استادیوم استقبال کرده بودند. اما آن روز از ورود خانم‌ها ممانعت به عمل آمد و تعدادی‌شان بازداشت شدند.»
وی ادامه داد: «همان شب همه را آزاد می‌کنند و غنچه فردای آن روز برای پس‌گرفتن مدارکش به بازداشتگاه وزرا مراجعه می‌کند و آنجا مامورین متوجه می‌شوند که دخترم تابعیت دوگانه ایران و انگلیس را دارد.
روز ۹ تیر دوباره دخترم را احضار می‌کنند و این بار بازداشتش می‌کنند.
۱۱ روز بعد دادستانی شعبه ۲ اوین اعلام می‌کند که دخترم در بند ۲-الف زندان اوین است.»

خانم مشتاقیان افزود: «دخترم و زنان دیگر نه شعار دادند٬ نه تلاش کردند به زور و غیرقانونی وارد ورزشگاه بشوند. فکر نمی‌کنم داشتن تابعیت دوگانه هم جرم باشد. دخترم هیچ سابقه فعالیت سیاسی ندارد. بیشترین فعالیتش سال گذشته بود که به عنوان یک شهروند معمولی برای آقای روحانی تبلیغ می‌کرد. من و پدر و تمام خانواده را هم تشویق به رای دادن كرد.


اقدام عجیب فدراسیون والیبال ایتالیا به بهانه بازداشت غنچه قوامی 


فدراسیون جهانی والیبال به بی‌بی‌سی گفته است که ایران را به‌عنوان میزبان رقابت‌های والیبال نوجوانان جهان سال 2015 معرفی نکرده بوده است، ایران پیش از این اعلام کرده بود که میزبان این رقابت‌هاست.


فدارسیون جهانی تاکید کرده که ایران به هیچ وجه میزبان قطعی رقابت‌های سال آینده مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان نبوده است:" طرح این موضوع که میزبانی رقابت‌های قهرمانی نوجوانان از ایران گرفته شده به هیچ وجه درست نیست. معیار انتخاب میزبان برای رقابت‌هایی مانند مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان مسایل تکنیکی است."
فدراسیون والیبال ایران پیش از این اعلام کرده بود که میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال 2015 را به دست آورده ولی پس از انتشار خبر تغییر میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان بحث لغو میزبانی این مسابقات مطرح شد.
در بیانیه فدراسیون جهانی با رد لغو میزبانی ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2015 آمده است: "فدراسیون جهانی والیبال هیچ دخالتی در تصمیم کنفدراسیون آسیا مبنی بر اعطای میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2015 به تهران نداشته است."
فدراسیون جهانی والیبال در ادامه این بیانیه‌ تاکید کرده که به تلاش خود برای یافتن راهی مناسب برای ورود زنان به ورزشگاه ها ادامه خواهد داد.
فدراسیون جهانی والیبال با اشاره به دستگیری غنچه قوامی اعلام کرده که برای آزادی او تلاش خواهد کرد:" فدراسیون جهانی والیبال برای آزادی غنچه قوامی با دیگر سازمان‌ها همکاری خواهد کرد و تلاش می‌کند با تغییر قوانین و سیاست ایران، زنان به حق برابر خود در ورزش دست پیدا کنند."
آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی والیبال چندی پیش در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار آژادی غنچه قوامی شده بود.
فدراسیون جهانی والیبال تاکید کرده که قصد دخالت در قوانین و فرهنگ یک کشور را ندارد ولی این مسئله "خاص" نیازمند "توجه ویژه است":
" هدف اصلی ما این است که در جریان حل این مسئله ورزشکاران و هواداران والیبال در ایران دچار مشکل نشوند."


با تصویب فدراسیون والیبال ایتالیا، در تمام بازی‌های والیبال سوپر لیگ در این کشور، دو تیم با شعار «غنچه قوامی را آزاد کنید» وارد میدان خواهند شد.
به گزارش سایت لیگ والیبال ایتالیا شعار "غنچه قوامی را آزاد کنید" برای دیده شدن در پخش مستقیم تلویزیونی روی محل‌های تبلیغات اطرف زمین تیم‌های سوپر لیگ ایتالیا هم تکرار خواهد شد.
از سوی دیگر سخنگوی فدراسیون جهانی والیبال در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه گفته است:" ایران تا زمانی که زنان اجازه حضور در وزرشگاه‌ها را پیدا نکنند حق میزبانی مسابقاتی که تحت نظارت مستقیم فدراسیون جهانی والیبال مانند رقابت‌های قهرمانی جهان به ویژه مسابقات نوجوان و نونهالان را نخواهد داشت."
غنچه قوامی، ۲۵ ساله، از اوایل تیرماه در بازداشت بوده است. او روز ۳۰ خرداد و زمانی که برای تماشای مسابقات والیبال مردان به ورزشگاه آزادی تهران رفته بود، بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شد، ولی چند روز بعد، وقتی برای دریافت وسایل شخصی خود مراجعه کرد، دوباره بازداشت شد و از آن زمان، در بازداشت به سر می‌برد.