به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۹۳

غلامحسین مظلومی، آقای «آقای گل» در گذشت

غلامحسین مظلومی، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه تاج تهران(استقلال فعلی)، عصر چهارشنبه در اثر بیماری سرطان در گذشت. مظلومی که هنگام مرگ ۶۵ سال داشت، ۱۵ سال رکورددار گلزنی در سطح تیم ملی ایران بود.
حسین کلانی، پیشکسوت فوتبال ایران که خود یکی از گلزنان برجسته تاریخ فوتبال ایران است، در گفت و گو با صدای آمریکا، غلامحسین مظلومی را یکی از معدود مهاجمان فوتبال ایران می داند که شم گلزنی را در وجودش داشت. به گفته کلانی، مظلومی در فوتبال یک گلزن تمام عیار و در اخلاق، انسانی بردبار و افتاده بود.
غلامحسین مظلومی که فوتبال خود را در آبادان آغاز کرد ابتدا به باشگاه تاج خوزستان و سال ۱۳۴۷ به باشگاه تاج تهران پیوست، او در ۴۱ بازی ۹۰ گل برای این باشگاه به ثمر رساند. مظلومی ملقب به سرطلایی فوتبال ایران، نخستین افتخارات خود را در تیم ملی جوانان ایران به دست آورد. او سال ۱۹۶۹ در مسابقات جوانان در تایلند با زدن ۶ گل بهترین گلزن شد. دو سال بعد در مسابقات جوانان آسیا در فیلیپین نیز با به زدن ۵ گل، عنوان آقای گلی را از آن خود کرد. مظلومی سال ۱۹۷۴ همراه با تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی تهران حاضر شد و با زدن ۵ گل بهترین گلزن آسیا لقب گرفت. مظلومی سال ۱۹۷۶ هم آقای گل جام ملت‌های آسیا شد.
او در مجموع در ۴۸ بازی برای تیم ملی ایران ۳۷ گل زد و تا مدتها عنوان بهترین گلزن ملی ایران را در اختیار داشت.
غلامحسین مظلومی که ۹ سال در تیم تاج بازی کرد، به همراه این تیم در مسابقات باشگاهای آسیا در سال ۱۹۷۱ به قهرمانی رسید و با زدن ۵ گل بهترین گلزن آسیا شد.
مظلومی پس از تاج به شهباز، نفت آبادان و ذوب آهن رفت و روی هم رفته ۶۵ گل در مسابقات جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های ایران به ثمر رساند. او سه دوره عنوان بهترین گلزن جام تخت جمشید را به خود اختصاص داد(دوره اول ۱۵ گل دوره دوم ۱۰ گل و دوره چهارم ۱۹ گل). مظلومی با حضور در تیم الوصل امارات، در جام حذفی این کشور هم با به ثمر رساندن 9 گل بهترین گلزن مسابقات شد.
این پیشکسوت فوتبال ایران، در حالیکه تنها ۳۰ سال داشت در اوج دوران بازیگری خود به دلیل آسیب‌‌دیدگی، بازی فوتبال را کنار گذاشت.
مظلومی که مدرک A مربیگری آسیا و B مربیگری از انگلیس را دریافت کرده بود، در تیم‌های بزرگسالان استقلال تهران، تیم ملی امید ایران، تیم ملی نوجوانان ایران، تیم فوتبال استقلال اهواز، تیم فوتبال شهرداری کرمان، مقاومت تهران، کشتی سازی بندرعباس، پتروشیمی ماهشهر و موتوژن تبریز، استقلال نوین تهران و پیام تهران در لیگ دسته یک، سرمربیگری کرد. او همچنین به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران نیز فعالیت کرده بود.