به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۹۳

روزنامه کیهان پنجمین وزیر علوم را هم «همراه با فتنه» معرفی کرد

محمد فرهادی 


روزنامه کیهان که عمدتا مواضع حکومتی ایران را بازنشر می‌دهد، در خبری محمد فرهادی، پنجمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری را همراه با «فتنه‌گران» معرفی کرد.

این روزنامه روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان نوشت: «محمد فرهادی در مردادماه ۸۸ نامه‌ای را به همراه محمد خاتمی، میرحسین موسوی و افراطیون دیگری نظیر محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد، محمدعلی توفیقی، سعید سمنانیان، محمد سلامتی، عباس عبدی، ابوالفضل قدیانی، عبدالله ناصری، محمدعلی نجفی، هاشم هدایتی و… امضا کرده که در آن بازداشت و بازجویی از آشوبگران و فتنه‌گران با دوران ستم‌شاهی (حکومت پهلوی) مقایسه شده است.»
مسئولان حکومتی ایران از وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه ۲۸ آبان و یک روز پس از آن‌که نمایندگان مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی علوم رأی اعتماد ندادند، محمد فرهادی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد.
محمد فرهادی اهل شاهرود و جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
وی پیش از این در سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود و در نخستین دولت محمد خاتمی موسوم به «دولت اصلاحات»، وزیر بهداشت بوده است.
محمد فرهادی مدتی نیز به‌عنوان رئیس دانشگاه تهران و قائم مقام جمعیت هلال‌احمر به فعالیت مشغول بوده و هم‌اکنون رئیس جمعیت هلال‌احمر است.
هر چند نمایندگان مجلس گفته‌اند که احتمال رأی اعتماد به او بالاست اما باز هم شماری از نمایندگان و رسانه‌های تندرو او را به دخالت در «فتنه» متهم کرده‌اند.
از جمله الیاس نادران که از نمایندگان مخالف دولت به‌شمار می‌آید و در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشین علوم نیز به‌عنوان مخالف در مجلس صحبت و آن‌ها را به «دست داشتن در فتنه» متهم کرده بود، باز هم سخنانش را تکرار کرده و فرهادی را هم به فعالیت در «فتنه ۸۸» متهم کرده است.
نادران به خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) گفته که «آقای فرهادی در فتنه ۸۸ نامه‌هایی را امضا کرده است که باید به ما مجلسی‌ها توضیح دهد و باید به ما بگوید که موضع الان‌اش چیست.»
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، یکی از نمایندگان مجلس گفته که «بلافاصله و از دقایقی بعد از معرفی فرهادی، برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شروع کردند به ارسال پیامک و پرونده‌سازی برای آقای فرهادی که تا دیروز علی‌رغم این‌که مسئولیت ملی در کشور داشته، هیچ مطلب سوئی از او منتشر نمی‌شد.»
به‌گفته وی «این پیامک‌ها با بی‌تقوایی و شیطنت خاصی در راستای آن است که بگوید فرد معرفی شده در راستای همان گزینه‌های قبلی است و تعمدا فضایی ایجاد می‌کنند که به نمایندگان ذهنیت خاصی را القا کنند.»
جعفرزاده می‌گوید: «جریان پیامک‌های منفی علیه فرهادی در جهت تشویش اذهان نمایندگان شروع شده و ادامه‌دار است که اگر جلوی آن گرفته نشود، در هفته آینده بیشتر خواهد شد لذا لازم است مسئولان امر دخالت کنند.»
مجلس ایران تاکنون به جعفر میلی‌منفرد، محمود نیلی احمدآبادی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم رای اعتماد نداده است. نمایندگان به دلیل اینکه این سه وزیر را از فعالان «فتنه ۸۸» می‌دانستند، به آن‌ها رای اعتماد ندادند.
رضا فرجی‌دانا، دومین وزیر پیشنهادی علوم نیز که توانسته بود رأی اعتماد بگیرد، از سوی نمایندگان متهم شد که به «فعالان فتنه» پست داده و بر همین اساس پس از چند ماه توسط مجلس از کار برکنار شد.
روزنامه جمهوری اسلامی نیز روز پنج‌شنبه در یادداشتی نوشته که مخالفان دولت می‌خواهند وزارت علوم را در اختیار خود بگیرند و خطاب به حسن روحانی گفته که نباید تسلیم آن‌ها شود.