به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۶، ۱۳۹۳

حکم انفصال دائم سعید مرتضوی از مشاغل قضایی تأیید شد

سعید مرتضوی 

یک نکته درباره حکم سعید مرتضوی


حکم انفصال دائم سعید مرتضوی، دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران از مشاغل قضایی از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد؛
براساس همین حکم سعید مرتضوی به مدت پنج سال از احراز مشاغل دولتی نیز محروم شده است.

نام "سعید مرتضوی"، قاضی و سپس دادستان پیشین انقلاب تهران، به رویدادهای بسیاری در پانزده سال اخیر در ایران گره خورده است.
او نه فقط نقش اصلی را در بستن ده‌ها نشریه در دو دورۀ ریاست جمهوری محمد خاتمی داشت، بلکه از سوی نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به عنوان مسئول اصلی قتل "زهرا کاظمی" خبرنگار ایرانی تبار کانادایی در زندان اوین معرفی شد.

با این حال، سعید مرتضوی مهمترین نقش خود را به عنوان دادستان تهران در سرکوب جوانان و معترضان رویدادهای پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایفا کرد؛ در این دوره به دستور او بسیاری از جوانان دستگیر شده در راهپیمایی‌های خیابانی به بازداشتگاه کهریزک منتقل و در آنجا قربانی انواع شکنجه و بدرفتاری ها جسمی و تعرضات جنسی شدند.

دست‌کم ٣ تن از بازداشت شدگان زندان کهریزک در نتیجۀ همین بدرفتاری‌ها جان خود را از دست دادند.

بسته شدن این بازداشتگاه انفصال موقت سعید مرتضوی از مسئولیت های قضایی و انتصاب وی از سوی محمود احمدی نژاد به ریاست سازمان تأمین اجتماعی را در پی داشت؛ در این مقام نیز نام دادستان پیشین انقلاب تهران در پرونده های متعدد فساد مالی به ثبت رسید. 
رادیو فرانسه     

یک نکته درباره حکم سعید مرتضوی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: حکم قاضی سعید مرتضوی متهم اول وقایع کهریزک به انفصال دائم از قضاوت و ۵ سال محرومیت از مشاغل دولتی، موجب تعجب مردم شده است. این تعجب به ویژه به این دلیل است اکنون با گذشت مدت زیادی از زمان آغاز تعقیب قضائی وی، حکم محرومیت از مشاغل دولتی عملاً ناکارآمد است و او بعد از مدتی می‌تواند در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار شود!