به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۹

بازار بی‌رونق عید در ایران

مردم به جای خرید، آجیل‌ها را تماشا می‌کنند
 
در حالی که كمتر از یك هفته به شروع سال ۱۴۰۰ مانده، قیمت مصوب میوه و آجیل شب عید توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شد، اما روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت امسال نیز مانند اسفند سال ۹۸ رونق آنچنانی در بازار و شور و شوقی در بین مردم برای خرید عید وجود ندارد و كاسب‌های بازار می‌گویند «جیب مردم خالی است.» 

بر اساس این گزارش، برخی از کاسب‌ها گفته‌اند مردم «می‌آیند و قیمت می‌گیرند و سری تكان داده می‌روند». مردم ناراضی هستند و می‌گویند: «قدرت خرید وجود ندارد... پول نیست...» 

روزنامه اعتماد ادامه داد: افزایش قیمت‌ها، تضعیف قدرت خرید و البته ناهماهنگی در دستورالعمل‌های تنظیم بازاری برای به ثبات رساندن قیمت‌ها علاوه بر سردرگمی خریدار و فروشنده به بی‌ثابتی بازار نیز دامن زده است. آن هم در زمانی كه ایرانی‌ها دومین سال نو خود را زیر سایه شیوع كرونا می‌گذرانند و با محدودیت‌های سفر و گردش و تفریح روبه‌رو هستند. 

با استناد به قیمت‌های جمع‌آوری شده از بازار، قیمت هر كیلو آجیل مخلوط ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است. این در حالی است كه در اسفند ۹۸ قیمت هر كیلو آجیل مخلوط ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان گزارش شده بود. 

اعتماد نوشت: افزایش ۱۱۲ درصدی قیمت‌ها در بازار طی یك‌سال قطعا می‌تواند هر بازاری را از رونق بیندازد. اما افزایش قیمت‌ها محدود به آجیل و میوه شب عید نمی‌شود و تمام كالاها را در بر می‌گیرد. با استناد به گزارش‌های مركز آمار، از فروردین تا بهمن سال جاری سبد مصرفی یك خانواده افزایش ۶۴ درصدی در قیمت‌ها داشته است.

علی نوری، سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشكبار اصفهان، گرانی شدید در چند سال اخیر را موجب خارج شدن آجیل از اولویت‌های خرید مردم به ‌خصوص در شب عید عنوان كرد. 

او گفت آجیل از سبد غذایی مردم حذف شده به‌طوری كه اكنون آجیل فراوان در بازار موجود است اما مشتری ندارد. 

اما قیمت‌ها تنها برای آجیل و میوه شب عید افزایش پیدا نكرده و در سایر كالاهای خوراكی نیز به چشم می‌خورد. با استناد به گزارش مركز آمار از قیمت خواركی‌ها، هزینه یك خانواده برای خرید سبد «ده كیلو برنج ایرانی، یك كیلو گوشت گاو، یك كیلو گوشت گوسفند، یك كیلو مرغ، ‌تخم‌مرغ، كره، شیر، پنیر، ماست، ماكارونی، روغن مایع، رب گوجه‌فرنگی، قند، شكر و چای» بدون در نظر گرفتن حبوبات در فروردین حدود ۵۸۶ هزار تومان بود كه در بهمن ماه به ۹۶۳ هزار تومان رسید.