به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۹۹

وزیر امور خارجه فرانسه:

  وضعیت داخلی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری مانع احیای برجام است
ژان ایو لودریان 
 وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند گفت که احیای برجام مقدمه گفت‌وگو درباره نقش منطقه‌ای
 وبرنامه موشکی  ایران است.

ژان ایو لودریان که در نشست سنای این کشور سخن می‌گفت اظهار داشت که مشکلات فنی و وضعیت داخلی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد سال آینده مانع از احیای برجام می‌شود.

روز دوشنبه نیز محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هشدار داد با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، آمریکا هر چه سریعتر باید درباره بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها تصمیم بگیرد.

او هشدار داد «وقتی ما وارد دوره انتخابات شویم دولت در حال تحویل دادن قدرت است و نمی‌تواند هیچ کار مهمی انجام دهد و بعد باید تقریبا شش ماه صبر کنیم».

این در حالی است که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هفته گذشته گفت انتخابات ریاست‌جمهوری ایران «مولفه‌ای» در مذاکرات هسته‌ای بین تهران و واشینگتن برای احیای برجام به شمار نمی‌رود.

رابرت مالی در گفت‌وگو با سایت «اکسیوس» که روز ۲۰ اسفند منتشر شد، تاکید کرد که انتخابات پیش‌رو در ایران مولفه‌ای در جدول زمانی آمریکا در مذاکرات با تهران نیست.

او افزود که دولت آمریکا «سرعت مذاکرات را بر اساس انتخابات ایران تنظیم نمی‌کند؛ ملاک سرعت این است که تا چه حد این مذاکرات با دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا سازگار باشد؛ به عبارت دیگر روند هیچ چیزی را به خاطر انتخابات ایران کند یا سریع نخواهیم کرد».

اظهارات روز سه‌شنبه آقای لودریان دو روز پس از گفت‌وگوی او با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی‌اش بیان شده است. به گزارش وزارت خارجه آمریکا، در این گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز مذاکره شد.

ایران از اردیبهشت ۹۸، درست یک سال بعد از خروج دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود در برجام عدول کرد.

آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه امسال اعلام کرد که آماده بازگشت به برجام و لغو تحریم‌هاست اما خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده و می‌گوید جمهوری اسلامی باید اول به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده و خواستار لغو تحریم‌ها برای اجرای تعهدات هسته‌ای خود شده است.

در این میان، روزنامه واشینگتن‌پست روز ۲۵ اسفند از قول یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد که «موضع آمریکا روشن است. هر دو طرف (تهران و واشینگتن) به تعهدات برجامی بازگردند و بعد از آن، وارد گفت‌وگوهایی برای تقویت این توافق و همچنین رفع دیگر نگرانی‌ها شوند».

او گفت در این مذاکرات، ایران نیز می‌تواند «نگرانی‌های خارج از برجام» خود را مطرح کند.

فرانسه پیشتر گفته بود که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز باید به مذاکرات محلق شوند و امنیت منطقه بخشی از مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران باشد.

علاوه بر اظهارنظرهای مقام‌های دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه که از لزوم رسیدن به یک توافق جدید با ایران سخن گفته‌اند، اخیرا ۱۴۰ قانونگذار آمریکایی نیز در نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور خواستار «توافقی جدید و گسترده» با ایران شدند که شامل برنامه موشکی، آزادی زندانیان آمریکایی در جمهوری اسلامی و حمایت ایران از «تروریسم منطقه‌ای» نیز شود.

حکومت ایران در ماه‌های گذشته بارها گفت‌وگو درباره برنامه موشکی‌اش را رد کرده، از حضور منطقه‌ای خود دفاع کرده است و با بحث مبادله زندانیان موافقت کرده است.

رادیو فردا