به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۹

فیگارو : نبرد دریایی ایران و اسرائیل بیش از پیش علنی می‌شود

 
روزنامۀ فرانسوی "فیگارو" با اشاره به انفجار اخیر کشتی تجاری "شهرکرد" در مدیترانه نوشته است که نبرد دریایی اسرائیل و ایران بیش از پیش علنی می‌شود. روزنامۀ آمریکایی وال‌استریت جورنال نیز به نقل از مقامات آمریکایی که نام‌شان فاش نشده نوشته است که طی دو سال گذشته اسرائیل دست‌کم حدود ده کشتی ایران را هدف حملات خود قرار داده است.

به نوشتۀ وال‌استریت جورنال اسرائیل غالباً کشتی های ایرانی حامل نفت و سلاح‌های قاچاق به مقصد سوریه را هدف قرار می‌دهد و به نفتکش‌های ایرانی به صورتی آسیب می رساند تا خطر آلودگی دریایی کاهش یابد.

به گفتۀ کارشناسان اسرائیلی در امور اطلاعات نظامی هدف اسرائیل از این اقدام‌ها ایجاد اختلال در تأمین نفت مورد نیاز سوریه و عقیم کردن تلاش‌های تهران برای تأمین منابع مالی حزب‌الله از طریق قاچاق است.

به نوشتۀ فیگارو، برغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سوریه، سپاه پاسداران که قاچاق نفت و اسلحه را در کنترل خود دارد به تجارت مخفیانۀ میلیون‌ها بشکه نفت ادامه می‌دهد و برای رد گم کردن گاه مقصد واقعی خود را پنهان نگاه می‌دارد گاه از نفتکش‌های کهنه و زنگ زده استفاده می‌کند و گاه در دریا محموله‌های خود را از کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌سازد.

جمهوری اسلامی ایران به تازگی انفجار کشتی "شهرکرد" متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به اسرائیل نسبت داد. آمریکا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به اتهام حمل و نقل تجهیزات برنامه‌های اتمی و موشک‌های بالستیکی تهران هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

در فوریه گذشته اعلام شد که مأموران اسرائیلی با چسباندن مواد انفجاری به بدنۀ یک کشتی ایران در نزدیکی آب‌های لبنان آن را منفجر کردند. در اوائل ماه مارس نیز یک کشتی متعلق به رامی اونگار، از ثروتمندان اسرائیلی و از نزدیکان یوسی کوهن، رئیس سازمان موساد، نیز در دریای عمان به شیوۀ مشابه منفجر شد. اسرائیل این حمله را به ایران نسبت داد و حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان تلویحاً این ادعای اسرائیل را تأئید کرد.

رادیو بین المللی فرانسه