به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۰۲، ۱۴۰۰

سپاه قدس در صدد حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا بود

 

بی بی سی: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام ارشد امنیتی آمریکا گزارش کرده که فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در ماه ژانویه طرح‌هایی را برای پاسخ به ترور قاسم سلیمانی بررسی و در باره حمله به پایگاه نظامی فورت‌مک‌نیر در واشنگتن و ترور جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش آمریکا گفتگو کرده‌اند. نام دو مقامی امنیتی که این اطلاعات را در اختیار آسوشیتدپرس قرار دادند ذکر نشده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مکالمات سپاه پاسداران که آژانس امنیت ملی آمریکا در ماه ژانویه ردگیری کرد نشان می‌دهد آنها در باره “حمله‌ای به سبک حمله به ناوشکن یو اس اس کول” به پایگاه فورت‌مک‌نیر گفتگو کرده‌اند. در این حمله که به القاعده نسبت داده شد یک قایق حامل مواد منفجره باعث انفجار این ناوشکن شد که در خلیج عدن در یمن در حال سوخت‌گیری بود و باعث کشته شدن ۱۷ ملوان آمریکایی شد.

این مکالمات همچنین حاوی گفتگوهایی برای ترور ژنرال جورف مارتین و نفوذ و زیرنظرگرفتن پایگاه فورت‌مک‌نیر بوده است. این پایگاه که یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های آمریکاست محل سکونت ژنرال مارتین هم هست.

فرماندهان سپاه قدس در مکالمات ردگیری‌شده همچنین می‌گفتند که فرماندهان نظامی رده بالا در تهران از پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی از جمله حمله موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد در بغداد راضی نبوده‌اند.

وزارت دفاع، آژانس و شورای امنیت کلی آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند.

ارتش آمریکا اکنون تدابیر امنیتی در این پایگاه را که در مجاورت محله تازه‌ساز واترفرانت در واشنگتن قرار دارد افزایش داده است؛ گشت ساحل و محدودیت‌های دسترسی را بیشتر و دوربین‌های مداربسته برای زیر نظرگرفتن آبراه واشنگتن نصب کرده است.

مسئولان شهری واشنگتن با ارتش که می‌خواهد با ایجاد یک منطقه حائل امنیت بیشتری ایجاد کند در کشمکش هستند. مسئولان شهری و شهروندان این کار را دست‌اندازی به فضاهای عمومی می‌دانند. طرح ایجاد منطقه حائل دوسال پیش مطرح شد اما دسترسی به این اطلاعات جدید، سبب شده ارتش آمریکا دوباره این درخواست مطرح کند.

ارتش اطلاعات مبهمی در باره تهدید امنیتی ارائه کرده است. سرلشکر عمر جونز، فرمانده منطقه کلمبیا در واشنگتن گفته است بر اساس منابع “معتبر و اختصاصی” فرماندهان نظامی که در این منطقه شهر زندگی می‌کنند در خطر قرار دارند.

تنها تهدید که او به آن اشاره کرد این بود که شناگری به پایگاه فورت‌مک‌نیر راه پیدا کرده و دستگیر شده است.

اما النور هلمز نورتون تنها نماینده شهر واشنگتن در کنگره آمریکا گفت: “در مورد شناگران، تردیدی ندارم که اتفاق نادری است. آیا او می‌دانست کجاست؟ شاید فقط شنا می‌کرده و خود را ناگهان در پایگاه یافته است؟”

سرلشکر جونز پدیرفته که این شناگر “مثال خیلی خوبی نبود” اما آخرین مورد نقص امنیتی در این پایگاه بوده است.

به گفته خانم هلمز نورتون وزارت دفاع هیچ مدرک یا اطلاعاتی را در اختیار او در این باره قرار نداده است.

آبراه واشنگتن که محل تقاطع دو رودخانه شهر است، محل تردد هزاران قایق کوچک و کشتی‌های تفریحی است که زندگی و کار هزاران نفر به آن وابسته است. این منطقه جز سه اسکله و محله‌ای نوساز و لوکس و پایگاه نظامی، محل استقرار اسکادران هلی‌کوپتری است که روسای جمهور آمریکا از آن استفاده می‌کنند.