به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۰

ابراز تمایل بایدن برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴؛

'معلوم نیست از حزب جمهوری‌خواه چیزی باقی بماند'
 جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نخستین کنفرانس خبری خود از زمان ورود به کاخ‌سفید، احتمال نامزدی دوباره برای انتخابات ۲۰۲۴ را رد نکرد اما در پاسخ به این که آیا انتظار دارد دوباره با دونالد ترامپ روبرو شود، به طعنه گفت تا سه سال دیگر «معلوم نیست حزب جمهوری‌خواهی برقرار خواهد ماند یا خیر».

آقای بایدن که به نسبت روسای جمهوری نیم قرن گذشته، خیلی دیر نخستین کنفرانس خبری خود را برگزار کرد ـ پس از ۶۴ روز از آغاز به کار - در ابتدای سخنانش اعلام کرد که هدف اولیه خود برای تزریق ۱۰۰ میلیون واکسن در ۱۰۰ روز نخست دولت جدید را اکنون دو برابر می‌کند و تلاش خواهد کرد این رقم را به ۲۰۰ میلیون نفر برساند.

او پیش از مراسم سوگند در روز ۲۰ ژانویه وعده داده بود که به محض ورود به کاخ‌سفید کنترل همه‌گیری کرونا را اولویت اصلی خود قرار داده و ظرف ۱۰۰ روز نخست حضور در کاخ‌سفید اطمینان خواهد یافت که ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده باشد.

او روز پنجشنبه، ۲۵ مارس، گفت: «از آنجا که هدف اول ما - یعنی ۱۰۰ میلیون واکسن - در روز ۵۸ آغاز به کار دولت میسر شد، اکنون بنا داریم این رقم را به ۲۰۰ میلیون واکسن ظرف ۱۰۰ روز برسانیم».

بدین ترتیب رئیس جمهوری آمریکا تضمین کرده است که تا روز نخست ماه مه، ۳۶ روز دیگر، دست کم ۲۰۰ میلیون آمریکایی یک نوبت واکسن کرونا دریافت کرده باشند.

این رقم هم اکنون حدود ۱۳۰ میلیون نفر است. اگر چه آمریکا به لحاظ تعداد واکسن تزریق شده رتبه اول در جهان را دارد اما به نسبت جمعیت کشور، در رتبه ششم جهان و پس از اسرائیل، امارات، شیلی، بریتانیا و بحرین قرار دارد.

اگر قرار شود برای ۲۰۲۴ نامزد شوم با کامالا هریس دوباره خواهم آمد
جو بایدن در پاسخ به خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس گفت که از هم اکنون به فکر شرکت در انتخابات دور بعدی نیست اما خبرنگاران اصرار داشتند که او درباره تصمیمش در این باره به آنها بگوید و به ویژه این که آیا کامالا هریس همچنان معاون او برای دور بعدی خواهد بود یا نه؟

او در پاسخ گفت که انتظارات و توقع این است که او برای چهار سال دوم حضور در کاخ‌سفید هم نامزد شود و این که اگر قرار شود چنین کاری کند انتظار دارد که کامالا هریس همچنان به عنوان معاونش در کنارش باشد.

او به این سوال که که آیا انتظار دارد در انتخابات بعدی هم با دونالد ترامپ رقابت کند؟ با لبخندی جواب داد و به طعنه گفت: «اگر بدانید چه قدر دلم برای این آدم تنگ شده!» او در ادامه گفت که نمی‌تواند از هم اکنون وضعیت سیاسی در سه سال گذشته را پیش‌بینی کند و با لحنی طعنه‌آلود گفت چه کسی می داند که «آیا اصلا از حزب جمهوری‌خواه تا آن موقع چیزی باقی خواهد ماند».

اشاره رئیس جمهوری آمریکا به اختلاف جدی در داخل حزب جمهوری‌خواه است که بخش سنتی و کلاسیک آن (چون سناتور میچ مک‌کانل) با انتقاد از دونالد ترامپ، خواستار عبور از رئیس‌جمهوری سابق برای ترسیم چشم‌انداز آتی حزب جمهوری‌خواه هستند اما بخش جوان‌تر و تندروتر جناح محافظه‌کار با حمایت جدی از آقای ترامپ، خواستار حمایت کامل حزب جمهوری‌خواه از نامزدی دوباره او برای انتخابات سال ۲۰۲۴ است.

بر خلاف انتظارها، مسایل سیاست خارجی چون بازگشت به توافق هسته ای با ایران یا تحریم مسکو به علت هک گسترده نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا هرگز به میان کشیده نشد.

آقای بایدن این کنفرانس خبری را با تاکید درباره برنامه های دولتش برای کنترل کرونا و گسترش واکسیناسیون آغاز کرد و آن را با تاکید بر نیاز به سرمایه گذاری روی بخش های زیربنایی کشورش به پایان برد.

بی بی سی