به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۹۹

نرگس محمدی نامزد جایزه صلح نوبل شد

 «سازمان عفو بین‌الملل» «نرگس محمدی»، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق را به عنوان نامزد دریافت «جایزه صلح نوبل» سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است. «یون پدر اگنس» (John Peder Egenæs)، رییس سازمان عفو بین‌الملل نروژ این خبر را روز جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، در جریان یک مصاحبه زنده تلویزیونی با نرگس محمدی اعلام کرد.


این سازمان فرایند نامزد کردن نرگس محمدی برای دریافت جایزه صلح نوبل را از طریق نمایندگان پارلمان نروژ آغاز کرده و این روند در حال انجام است.

نرگس محمدی، فعال سرشناس حقوق بشر و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر است که به دلیل فعالیت‌هایش، سال‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس بوده است.

محمدی اولین بار در اردیبهشت ۱۳۸۹ دستگیر و به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت. او در دوران بازجویی و زندان، به بیماری اعصاب و روان و فلج عضلانی مبتلا و در تابستان ۱۳۹۱، پس از انتقال به بیمارستان و رأی پزشکان مبنی بر عدم تحمل حبس، آزاد شد.

نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر را بار دیگر در اردیبهشت ۱۳۹۴ بازداشت کردند. او در دادگاهی به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

نرگس محمدی سرانجام در ۱۷ مهر امسال، پس از گذراندن پنج سال حبس مداوم، از زندان آزاد شد و پس از آن بدون وقفه به فعالیت‌های حقوق بشری خود ادامه داده است.

 ایران وایر