به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۹۹

ادعای جنجالی نشنال اینترست: ترامپ به قدرت بازخواهد گشت

 فرارو- "کنراد بلک" نویسنده و تحلیلگر آمریکایی و رئیس پیشین پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی، شرایط سیاسی در جامعه آمریکایِ کنونی را برای خیزش مجدد ترامپ مساعد دیده و به طور خاص از چرخش تحولات به نفع ترامپ در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی آمریکا خبر می‌دهد.
وی در این رابطه می‌نویسد: «جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نیمه راه حضورِ ۱۰۰ روزه خود در کاخ سفید قرار دارد و به نظر می‌رسد که می‌شود به عملکرد او مخصوصا در مورد بسته محرک مالی اش که ۱.۹ تریلیون دلار ارزش داد و فقط قادر است کمتر از ۱۰ درصد از آثار و تبعات منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا را پوشش دهد، پرداخت. ده‌ها میلیون نفر از شهروندان آمریکایی بر اساس بسته مالی مذکور از کمک مالی به ارزش ۱۴۰۰ دلار برخوردار خواهند شد. امری که البته با چالش‌های فراوانی در آمریکا رو به رو شده است.
دونالد ترامپ در جریان سخنرانی اخیر خود در نشست "اقدام سیاسی محافظه کاران آمریکایی (سیپک) " که در تاریخ ۲۸‌فوریه برگزار شد، به صراحت اعلام کرد که انتظار دارد در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بتواند بار دیگر کرسی ریاست جمهوری کشورش را به دست آورد. وی همچنین به مدت ۹۰ دقیقه به بازخوانی سیاست‌های مطلوب خود و همچنین ایرادگیری از جو بایدن و رویه‌های وی پرداخت. وی در جریان سخنرانی اخیر خود علاوه بر اینکه به وضوح، نیتِ قلبی اش جهت رهبری حزب جمهوریخواه را نشان داد، به نوعی محتاطانه نیز در موضع گیری‌های خود برخورد کرد تا مبادا بهانه‌ای را به دست مخالفان خود بدهد. این مساله در نوع خود یک تغییر جدید برای دونالد ترامپ محسوب می‌شود.
مهم‌تر از همه اینکه ترامپ نارضایتی خود را از آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (که وی در آن شکست خورد) نیز اعلام کرد و در عین حال، در نشان دادنِ این نارضایتی خود از انجام اغراق‌های مضحک خودداری کرد: وی دیگر ادعا نکرد که رای مردمی را بُرده است. با این حال وی به این نکته اشاره کرد که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و شیوه خاص رای‌گیری در ایالت‌های کلیدی آمریکا، بخش زیادی از آرایی که جز سبد رای جو بایدن به حساب آمده اند، تا حد زیادی مشکوک هستند.

به گزارش فرارو، وی با طرح این ادعا عملا خواست بار دیگر این باور را به حامیان خود منتقل کند که نارضایتی آن‌ها از نتیجه نهایی انتخابت ۲۰۲۰ آمریکا، جنبه‌ای کاملا مشروع و قانونی داشته است. ترامپ معتقد است که دستگاه قضایی آمریکا نیز در مورد رسیدگی به ادعا‌های انتخاباتی او مبنی بر آرا مشکوک و تخلف در رای گیری در ایالت‌های کلیدی آمریکا، قصور به خرج داده و همین مساله، ادعا‌های وی علیه انتخابات را مشروعیت می‌بخشد. ترامپ قویا در جریان سخنرانی خود اتهام عوام فریبی که دموکرات ها، بار‌ها و بار‌ها متوجه وی کرده اند را رد کرد و سعی نمود چهره‌ای موجه از خود نشان دهد. ترامپ عمیقا به درستی و مشروعیت ادعا‌های خود باور دارد و در عین حال، عصبانیت حاکم در میان هوادارانش را نیز مشروع و درست می‌داند.
در برهه کنونی، دونالد ترامپ و حامیان و همکارانش به نحوی عجیب در حال تبرئه شدن از نقش آفرینی خود در حادثه ششم ژانویه و حمله حامیان افراطی آن‌ها به ساختمان کنگره هستند. در این زمینه به طور خاص "کریستوفر وِرای" مدیر "اف بی آی" تاکید کرده که ترامپ و نزدیکانش هیچ نقشی در حادثه ششم ژانویه بازی نکرده اند. هیچگونه اتهامی حتی علیه طرفداران ترامپ به دلیل حمل سلاح گرم و تیراندازی مطرح نشده و به نحو عجیبی فقط از آن نیروی پلیسی که شلیکش موجب کشته شدن یک نفر در حادثه مذکور شد، طرح شکایت شده است.
این مساله و رویکرد، عملا تلاش‌های ترامپ جهت تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره و به چالش کشیدن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را زیر سوال می‌برد. همه این‌ها ترامپ را در پیگیری دستورکار‌های خود جسورتر خواهد کرد. در این راستا، دموکرات‌ها در ایالت‌های مختلف این کشور، تلاش‌های گوناگونی را جهتِ متهم کردن ترامپ به جرایم جدید آغاز کرده اند تا شاید بتوانند جلوی او و دستورکار‌های مخربش را بگیرند.
با این حال، آمریکای کنونی با یک چالش اساسی دیگر نیز رو به رو است: بحرانِ مرز‌های جنوبی این کشور. بحران مهاجرتی در جنوب آمریکا به زعم بسیاری از جموریخواهان و حامیانشان، از کنترل خارج شده و بایدن نیز عملا با لغو سیاست‌های سخت گیرانه ترامپ، بر این بحران بیش از پیش دامن زده است.
اقدامات مهاجرتی ترامپ تا حد زیادی توانسته محبوبیت وی را نزد آفریقایی-آمریکایی‌ها و همچنین آمریکایی هایِ لاتین تبار افزایش دهد. در بحث نوع برخوردِ پلیس آمریکا با گروه‌های نژادی مختلف نیز، جمهوریخواهان، مانور‌های گسترده‌ای را با محوریت ضعیف بودن طرح‌های اصلاحی بایدن در مورد پلیس این کشور انجام می‌دهند و در نقطه مقابل، بر این مساله تاکید می‌ورزند که ترامپ سعی داشت با ایجاد شغل و حذف بیکاری در میان گروه‌های نژادی، مشکلات اساسی گروه‌های نژادی مختلف ساکن در آمریکا را رفع کند.
شاید مهمترین موفقیت بایدن این باشد که تا حدی توانسته آمریکا را پس از خروج ترامپ از قدرت، با آرامش بیشتری همراه کند. ترامپ حتی در چشم هوادارانش نیز تا حدی خسته کننده بود. وی مدام در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شد و یا پشتِ سرهم توئیت می‌کرد. وی در این راستا و پس از سخنرانی اخیر خود در نشست "سیپک"، در مصاحبه با فاکس‌‎نیوز گفت: برای وی اصلا مهم نیست که دیگر در توئیتر نیست و اساسا از اینکه در برهه زمانی کنونی، استرس کمتری را تجربه می‌کند، کاملا راضی است.
ترامپ در برهه کنونی عمیقا به هواداران خود و سبد رایی که در انتخابات ۲۰۲۰ داشت (بیش از ۷۳ میلیون نفر) می‌نازد. وی فقط نیاز دارد که هر سال ۸ الی ۹ سخنرانیِ قابل توجه انجام دهد تا همچنان موقعیت برتر خود را حفظ کند و همچنان خود را به مثابه رهبر بلامنازع حزب جمهوریخواه معرفی کند. در این میان، کافی است دموکرات‌ها و مخصوصا جو بایدن، حرکات اشتباهی نشان دهند آن وقت، ترامپ و حامیانش قویا وی را مورد حمله قرار می‌دهند و به نوعی با یادآوری از عملکرد‌های خود سعی خواهند کرد تا زمینه را برای حضور مجددشان در قدرت فراهم سازند.
پیش بینی‌ها در دوره کنونی در مورد آینده آمریکا تا حدی مشخص هستند: "جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، موقعیت خوبی خواهند داشت و ترامپ نیز شانس بازگشت به قدرت را داراست"».
*پکنراد بلک، وی نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی است که پیشتر رئیس پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست نیز بوده است.

گویا