به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۰، ۱۳۹۹

ایران سعی داشت زندانی استرالیایی را 'برای جاسوسی استخدام کند'

کایلی مور-گیلبرت
 یک محقق بریتانیایی استرالیایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده بود می گوید که مقام های این کشور در دوران حبس سعی کردند او را به عنوان جاسوس استخدام کنند. کایلی مور-گیلبرت که هفت ماه را در حبس انفرادی گذراند آن را نوعی "شکنجه روانی" که او را به طرف خودکشی سوق داد توصیف کرده است. خانم گیلبرت در سپتامبر ۲۰۱۸ در ایران بازداشت شد و به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

اما او در ماه نوامبر در جریان مبادله زندانی آزاد شد. در مقابل تایلند سه عامل ایرانی نقشه ناموفق بمبگذاری ۸ سال پیش به اهداف اسرائیلی را آزاد کرد.

خانم مور-گیلبرت در مصاحبه ای با "اسکای نیوز" استرالیا گفت که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی "بارها" پیشنهاد کرد در ازای آزادی او را به عنوان جاسوس به کار گیرد.

او گفت: "می دانستم دلیل اینکه برای آزادی من وارد مذاکره جدی با استرالیایی ها نشدند این بود که می خواستند مرا استخدام کنند، می خواستند به عنوان جاسوس برای آنها کار کنم."

او همچنین دوران حبس انفرادی خود که می گوید هدف آن "درهم شکستن زندانی" است را توصیف کرده است.

او گفت: "این شکنجه روانی بود. آدم کاملا دیوانه می شود. شدیدا به آدم صدمه می زند."

"ضربه روانی حبس انفرادی طوری بود که باعث درد جسمی می شد. اتاقکی به بزرگی دو در دو متر، بدون تلویزیون."

او اضافه کرد: "احساس می کردم اگر مجبور باشم یک روز دیگر این شرایط را تحمل کنم، اگر بتوانم خود را می کشم. البته هرگز برای خودکشی تلاش نکردم و هرگز چنین قدمی برنداشتم."

او که برای اولین بار بود به طور علنی صحبت می کرد گفت همچنین فرار را بررسی کرد - اما گفت که از چنین کاری منصرف شد چون روپوش زندان به تن داشت، فارسی صحبت نمی کرد و از عواقب گیر افتادن می ترسید.

خانم مور-گیلبرت که در رشته مطالعات خاورمیانه تدریس می کند مکررا اتهامات وارده به خود را رد کرده است.

او در سال ۲۰۱۸ با گذرنامه استرالیایی برای شرکت در یک کنفرانس به ایران سفر کرده بود که هنگام خروج در فرودگاه تهران دستگیر شد.
ایران شماری از شهروندان خارجی و کسانی که تابعیت دو گانه ایران و یک کشور خارجی را دارند بازداشت و خیلی از آنها را به جاسوسی متهم کرده است. گروه های فعال در زمینه حقوق بشر و دولت های غربی ایران را به پرونده سازی بی پایه برای این افراد برای گرفتن امتیاز از کشور آنها متهم می کنند.
بی بی سی