به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۰، ۱۴۰۰

گزارشی تکمیلی از قتل دو شهروند توسط نیروهای بسیج در شوش

 
خبرگزاری هرانا – پیکر جوان و نوجوان قربانی اهل شوش که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای “حوزه مقاومت بسیج شهید دانش شوش” جان خود را از دست دادند، تاکنون به خانواده آنان تحویل داده نشده است. این شهروندان که یکی از آنها، حدودا ۱۷ ساله بود، روز جمعه ۶ فروردین‌ماه در پی نقض قوانین بکارگیری سلاح نیروهای بسیج زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند. گفته می‌شود که خانواده آنان تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیکر جوان و نوجوان قربانی اهل شوش که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای “حوزه مقاومت بسیج شهید دانش شوش” جان خود را از دست دادند، تاکنون به خانواده آنان تحویل داده نشده است.

این شهروندان که یکی از آنها، حدودا ۱۷ ساله بود، روز جمعه ۶ فروردین‌ماه در پی نقض قوانین بکارگیری سلاح نیروهای بسیج زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند. یک منبع مطلع در خصوص فشار نیروهای امنیتی بر خانواده آنان به هرانا گفت: «روز جمعه نیروهای امنیتی به منزل پدری هر دو رفته بودند و همه جا را بازرسی کردند. اول وعده دادند که پیکرها را تحویل می‌دهند حتی خانواده ابراهیم قبر هم تهیه کردند اما با مشاهده جمعیت زیاد برای تشیع اطلاعات از این کار هم خودداری کرد و از بزرگان فامیل تعهد گرفتند. پسرعموهای آنان نیز که برای پیگیری به اداره اطلاعات مراجعه کرده بودند بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و ساعاتی بعد آزاد شدند.»
این منبع در خصوص اتهام حمله به حوزه علمیه و دادگاه که توسط نیروهای امنیتی شایعه شده است نیز افزود: «این مسئله کذب محض است. پایگاه بسیج در فاصله چند دقیقه‌ای منزل این دو جوان است. چند ماه است که فضای شهر امنیتی است. اگر از مقابل این خیابان دو ترکه با موتورسیکلت بگذری به تو مشکوک می‌شوند. ایست بازرسی گذاشته‌اند و حالا معلوم نیست چرا آن روز ابراهیم و مصطفی به فرمان ایست بی توجهی کردند. دلیل آنکه حالا اطلاعات به موضوع ورود کرده هم مبهم است.»

روابط عمومی سپاه ولی عصر خوزستان نیز در اطلاعیه ای مدعی شده است که این دو از عوامل یک تیم تروریستی بوده اند.

هویت دو نوجوان و جوان جان باخته پیشتر “ابراهیم عطشانی، متولد ۱۳۸۲، فرزند صالح از اهالی منطقه دوار شهرستان شوش و مصطفی حرگانى، حدودا ۲۵ ساله، فرزند کریم از اهالی منطقه احمدآباد شهرستان شوش” توسط هرانا احراز شده بود.
پیشتر یک منبع مطلع در خصوص این رخداد به هرانا گفته بود: «این شهروندان که روز جمعه سوار بر موتورسیکلت در حال عبور از خیابانی بودند که دادگاه این شهرستان، حوزه علمیه و پایگاه بسیج دانش در آن واقع شده است؛ اما ناگهان مورد اصابت گلوله نیروهای بسیج قرار گرفتند. ابراهیم عطشانی از نواحی پا و شکم و مصطفی حرگانی از ناحیه کتف زخمی شدند.  آقای عطشانی پس از قطع پا، بعدازظهر روز شنبه ۷ فروردین‌ماه جان خود را از دست داد.»

گفته می‌شود که آقای حرگانی نیز تا زمان انتقال به بیمارستان علائم حیاتی داشت و شنبه‌شب جان خود را از دست داد.

ابراهیم عطشانی پیشتر در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

شلیک نیروهای نظامی و امنیتی به شهروندان در شهرهای مختلف کشور امری مسبوق به سابقه است. این امر در مواردی منجر به آسیب‌های دائمی و یا جان باختن شهروندان می‌شود.

در ماده ۷ قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری آمده است: “مأمورین موضوع این قانون هنگام بکارگیری سلاح باید حتی‌المقدور پا را هدف قرار بدهند و مراقبت نمایند که اقدام آنان منجر به فوت نشود و به اشخاص ثالث که دخیل در ماجرا نمی‌باشند آسیب نرسد.” در تبصره‌ این ماده نیز گفته شده که “‌مواظبت و مراقبت از حال مجروحین بر عهده‌ی مأمورین انتظامی است و باید در اولین فرصت آنان را به مراکز درمانی برسانند.”