به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۰

مشعل المپیک توکیو علی‌رغم محدودیت‌های کووید 19 روشن شد

 مشعل المپیک توکیو روز پنج‌شنبه ۲۵ مارس ۲۰۲۱ علی‌رغم محدودیت‌های کرونا پس از تاخیر یک ساله در فوکوشیما روشن شد. شمارش معکوس برای بازی‌های المپیک 2020 که حدود یک سال است به تاخیر افتاده، آغاز شد. با روشن شدن مشعل این المپیک در فوکوشیما، نخستین گروه دونده‌ها مشعل المپیک را حمل کردند.

اعضای تیم فوتبال زنان ژاپن نیز یک مراسم افتتاحیه مختصر برگزار کردند که پشت درهای بسته انجام شد و شرکت عموم مردم در آن ممنوع بود.

در مراسم المپیک توکیو، جمعیت زیادی حضور نداشت و از معدود تماشاگرانی که حضور داشتند خواسته شد ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از تشویق یا فریاد زدن خودداری کنند.

دونده‌هایی که هر کدام مشعل المپیک را در مسافتی حدود 200 متر حمل می‌کردند، باید سوابق وضعیت سلامتی خود را ثبت کرده باشند.

فوکوشیما، برای تاکید بر نقش آن در زلزله و سونامی مارس 2011 که منجر به کشته شدن بیش از 18000 نفر شد و فاجعه انفجار هسته‌ای که در آن رخ داد، به عنوان نقطه شروع این بازی‌ها انتخاب شد.

طبق نظرسنجی‌های اخیر، بیشتر ژاپنی‌ها از ترس ایجاد موج جدیدی از بیماری کووید 19، خواستار تعویق دوباره بازی‌های المپیک یا لغو آنها هستند.

توشیرو موتو رئیس کمیته برگزاری بازی‌های توکیو در همین رابطه گفت: «ما می‌دانیم هنوز افرادی هستند که درباره برگزاری بازی‌های المپیک توکیو نگران هستند».

ژاپن با کمتر از 9000 مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا، وضعیت بهتری نسبت به اکثر کشورها داشته است، اما ایجاد موج سوم این بیماری در اوائل سال جاری باعث شد که این تعداد به بالاترین سطح خود برسد و وضعیت اضطراری را در توکیو و سایر مناطق، ایجاد کند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که این کشور می‌تواند در آستانه موج چهارم قرار گیرد.

مراسم افتتاحیه المپیک که ابتدا برای هزاران نفر به عنوان جشن بهبود ژاپن از فاجعه سال 2011 تدارک دیده شده بود، تنها با گروه کوچکی از مقامات المپیک و محلی برگزار شد و لحظاتی قبل از آغاز مراسم روشن کردن مشعل، از حاضران خواسته شد تا به جای تشویق، ماسک بزنند و سپس تشویق کنند.

العربیه