به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۲۸، ۱۳۹۹

سخنان رضا پهلوی؛ وقتی شاهزاده "شورشی" می‌شود

 
یک فایل صوتی که ظاهرا از یک جلسه خصوصی به بیرون درز کرده، بحث‌های زیادی را برانگیخته است. رضا پهلوی در این فایل خود را یک "شورشی" می‌نامد و تصریح می‌کند که نظام جمهوریت را به سلطنت موروثی ترجیح می‌دهد.

«من اساس دموکراسی را بر مبنای جمهوریت می‌بینم یعنی حق انتخاب مردم در تعیین سرنوشت خودشان و حکومت بر خود بر مبنای انتخابات و دادن رای به کسانی که در قبال این رای پاسخگو و مسئول باشند.»

اینها بخش‌هایی از سخنان کسی است که ۴۰ سال پیش در قاهره سوگند پادشاهی یاد کرد. رضا پهلوی در یک فایل صوتی که اخیرا منتشر شده و ظاهرا مربوط به یک جلسه پرسش و پاسخ در هشتم مارس امسال است، صراحتا گفته سیستم جمهوریت را ترجیح می‌دهد.

او  خود را در برابر آنچه "میراث‌دارش" است، یک "شورشی" نامیده و گفته است: «منکر این نیستم که شاید برای بعضی فرهنگ‌ها یک نماد سمبلیک باید وجود داشته باشد اما به عنوان یک دموکرات نمی‌توانم توجیه کنم که مبنای تعیین شدن یک مسئول حتی به طور سمبلیک می‌تواند مبنای موروثی داشته باشد، باید مبنای انتخاباتی داشته باشد.»

رضا پهلوی از قطع کردن "بند ناف" سلطنت گفته و اینکه به عنوان یک دموکرات نمی‌تواند بپذیرد که صرفا چون پدر و پدربزرگش پادشاه بوده‌اند او هم باید پادشاه باشد.

رضا پهلوی آشکارا گفته است: «ما باید از این فرهنگ فردمحوری خارج شده و برویم دنبال سیستم محور کردن مسئله. باید نهادها را تقویت کنیم، فرد مهم نیست نهادها و ساختارها مهم هستند.»

دویچه وله فارسی