به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۱۱، ۱۴۰۰

شرکت آلمانی "بیونتک" دو و نیم میلیارد دُز واکسن کرونا تولید می‌کند

اوگور شاهین رئیس ترک تبار شرکت بیون‌تک آلمان
 آزمایشگاه آلمانی "بیونتک" که در همکاری با شرکت آمریکایی "فایزر" نخستین واکسن مقابله با کرونا را تولید کرد، امروز سه شنبه سی‌ام مارس خبر داد که دو میلیارد و پانصد میلیون دُز از این واکسن را در سال جاری میلادی تولید می‌کند که ٢٥ درصد بیش از مقدار قبلاً اعلام شده است.

شرکت آلمانی "بیونتک" در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد، توضیح داد که بهینه‌سازی روند تولید، توسعۀ شبکۀ تولید و همچنین گنجایش شش دُز در هر بطری همگی باعث شدند که ظرفیت تولید واکسن این آزمایشگاه افزایش یاید.

دو شریک آلمانی و آمریکایی "بیونتک/فایزر" تا بیست و سوم مارس گذشته بیش از دویست میلیون دُز واکسن در جهان توزیع کردند.

هفتۀ گذشته یک خط جدید تولید در شهر ماربورگ، در جنوب آلمان، به ثبت رسید و همین افزایش ظرفیت تولید واکسن را در پی داشته است به طوری که شرکت "بیونتک" قادر خواهد بود در نیمۀ نخست سال جاری ٢٥٠ میلیون دُز واکسن تولید کند و این ظرفیت تا یک میلیارد دُز واکسن در سال افزایش خواهد یافت.

کارخانۀ ماربورگ، واقع در صد کیلومتری فرانکفورت، نخستین مرکز تولید واکسن "بیونتک/فایزر" در اروپا است. نخستین شرکت این گروه در شهر "پورس" بلژیک قرار دارد.

اوگور شاهین، مدیر و از بنیانگذاران شرکت "بیونتک/فایزر" گفته است که واکسن این گروه آزمایشگاهی در بیش از ٦٥ کشور و نقطۀ جهان استفاده می‌شود. او گفته است که در نتیجۀ استفاده از واکسن این گروه نخستین نشانه‌های کاهش ابتلاء به ویروس "کووید١٩" و مرگ و میر ناشی از آن قابل مشاهده است. اوگور شاهین افزوده است که آزمایشگاه "بیونتک" هم اکنون سرگرم تحقیق دربارۀ گونه‌های جهش یافتۀ ویروس کرونا و انجام آزمایش‌های بالینی مکمل بر روی آنها است. در مارس گذشته تحقیقی دربارۀ به‌کارگیری این واکسن روی کودکان بین شش تا دوازده سال آغاز شد. شرکت "بیونتک" تاکنون سفارش تولید یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دُز واکسن را دریافت کرده و این رقم همچنان رو به افزایش است. دو شرکت آلمانی و آمریکایی تولید واکسن "بیونتک/فایزر" دارای سه خط تولید در آمریکا هستند. در آمد شرکت آلمانی "بیونتک" از محل فروش واکسن به ٩ میلیارد و ٨٠٠ میلیون یورو بالغ خواهد شد، در حالی که سرمایه گذاری‌های این شرکت در عرصه‌های تحقیق و توسعه در سال جاری میلادی نیز افزایش خواهد یافت. در سال گذشتۀ میلادی به دلیل شیوع بیماری کرونا سرمایه گذاری این شرکت در حوزۀ تحقیق ناگهان بسیار افزایش یافت و به ٦٤٥ میلیون یورو رسید.    

رادیو بین المللی فرانسه