به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۳۰، ۱۳۹۹

نتیجه یک پژوهش:

 امید به ایمنی طبیعی در برابر کرونا بی فایده است 
محققان دانمارکی دریافته‌اند که افراد بالای ۶۵ سال که یک بار به کرونا مبتلا شده‌اند، بیشتر از افراد جوانتر احتمال ابتلای دوباره به کرونا را دارند. براساس این تحقیق حتی کسانی که یک بار مبتلا شده‌اند نیز باید واکسن بزنند.
    
یک پژوهش گسترده از سوی محققان دانمارکی نشان داده که افراد بالای ۶۵ سال که یک بار به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند بیشتر از همتایان جوان خود احتمال ابتلای دوباره را دارند. نتایج این تحقیق در مجله علمی "لانست" منتشر شده است.

محققان برای این پژوهش داده‌‌های فراوانی را تجزیه و تحلیل کره‌اند که در قالب یک برنامه استراتژی تست کرونا در موج اول و دوم شیوع این ویروس در سطح ملی جمع‌آوری شده است. بیش از چهار میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ در دانمارک تست مجانی پی‌سی‌آر انجام داده‌اند. نتایج این آزمایش‌ها به محققان دانمارکی کمک کرده تا بتوانند این پژوهش را انجام دهند.

بر اساس نتایج این تحقیق، به طور متوسط ۰/۶۵ درصد کسانی که نتیجه آزمایش‌شان در موج اول شیوع کرونا مثبت بوده، در موج دوم نیز تست مثبت داشته‌اند؛ یعنی از میان ۱۱ هزار و ۶۸ تست مثبت موج اول، ۷۲ نفر در موج دوم دوباره مبتلا شده‌اند. در مجموع در فاصله سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۰ (موج دوم کرونا) ۵۲۵ هزار و ۳۳۹ تست پی‌سی‌آر در دانمارک انجام شده است.

یک تفاوت چشمگیر اما در رده‌های سنی به چشم می‌خورد: تعداد سالمندانی که هم در موج اول و هم در موج دوم تست کرونایشان مثبت بوده ۰/۸۸ درصد بیشتر از حد متوسط است. محققان ضریب ایمنی در برابر ابتلای دوباره به کرونا برای افراد بالای ۶۵ سال را ۴۷ درصد ارزیابی می‌کنند. این بدان معناست که احتمال ابتلای دوباره به ویروس سارس-کوو۲ در این گروه سنی تنها ۴۷ درصد کمتر از کسانی است که تا کنون به این ویروس مبتلا نشده‌اند.

این در حالی است که این احتمال برای افراد جوانتر ۸۰ درصد است. فاکتورهای دیگر مثل جنسیت تاثیر بسیار کمی بر احتمال ابتلای دوباره به کرونا دارند.

به گفته یکی از همکاران این تحقیق، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ابتلای دوباره به بیماری کووید ۱۹ برای جوان‌ها و افراد سالم به ندرت اتفاق می‌افتد اما برای سالمندان ریسک ابتلای دوباره بالاتر است.

پایدار نبودن ایمنی طبیعی

یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق گفته  هنوز مشخص نشده که ایمنی طبیعی بدن در برابر ویروس سارس-کوو۲ تا چه مدت پایدار خواهد بود. اما این احتمال وجود دارد که این ایمنی حدود شش ماه دوام داشته باشد. به گفته او در این پژوهش به موردی برخورد نشده که فردی در عرض شش ماه دوبار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شود.

ای در حالی است که پیشتر گفته شده بود که ایمنی در برابر ویروس کرونا می‌تواند تا سال‌ها دوام داشته باشد.

به نظر پژوهشگران این تحقیق، مقررات و محدودیت‌های کرونایی مثل حفظ فاصله و واکسینه کردن، از سوی کسانی هم که یک بار به کرونا مبتلا شده‌اند باید رعایت شود. بر اساس این پژوهش کسانی که یک بار به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند نیز باید واکسینه شوند. به خصوص درباره افراد سالمند نمی‌توان به ایمنی طبیعی بدن اطمینان کرد.

محققان در عین حال هشدار داده‌اند که به دلیل بازه زمانی‌ این پژوهش، نتوانسته‌اند انواع مختلف و جهش یافته ویروس کرونا و احتمال ابتلای دوباره به این نوع ویروس‌ها را بررسی کنند.

به طور متوسط ۹۰ درصد داده‌های آنالیز شده مبتلایان جدید به ویروس کرونا در دانمارک متعلق به کسانی است که با ویروس جهش‌یافته‌ بریتانیایی موسوم به B.1.1.7 مبتلا شده‌اند.

مجله لانست از قول دو محقق کالج امپریال لندن که در این پژوهش مشارکت نداشته‌اند، نتایج این تحقیق را "نگران کننده" دانسته است. این دو پژوهشگر گفته‌اند: «داده‌ها این را تایید می‌کنند که امید به ایمنی طبیعی در مورد ویروس سارس-کوو۲ احتمالا دست نیافتنی است و تنها راه حل دایمی، برنامه واکسیناسیون جهانی با واکسن‌های موثر است.»

دویچه وله فارسی