به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۹، ۱۳۹۹

خانواده‌‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی:

 جنایتکاران مسئول تحقیق درباره جنایت خود شده‌اند
 
 انجمن خانواده‌‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی گزارش نهایی ایران درباره شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به این هواپیما را دارای ادعاهای متناقض عنوان کرده و آن را «تحقیق جنایتکاران درباره جنایت خود» خواندند. 

این انجمن روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش نهایی جمهوری اسلامی را «دروغ‌پراکنی» و «ادعاهای ساختگی» می‌داند. 

در این بیانیه آمده: «جنایتکاران خود مسئول تحقیق درباره جنایت خود بوده‌اند که هیچ کمکی به یافتن حقیقت نکرده است.»

خانواده قربانیان مجددا تاکید کردند که سرنگونی این پرواز «عمدی» بوده و مسافران آن «قربانی ماجراجویی‌های سپاه پاسداران» شده‌اند.

خانواده‌ها از دولت‌های متضرر و نهادهای بین‌الملی خواستند تناقضات این گزارش را برملا کنند. آنها خواستار انتشار اطلاعاتی از سوی این دولت‌ها شدند که در رسیدن به عدالت موثر باشد. 

این انجمن خواستار وضع تحریم‌های هدفمند علیه سپاه پاسداران و مقام‌های جمهوری اسلامی به عنوان عاملان شلیک به این هواپیما و کشتار سرنشینان آن شد. اعضا همچنین بر ارجاع پرونده این حادثه به دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کردند.

این بیانیه در انتها تاکید کرد: «جهان نباید از پا بنشیند تا آمرین و عاملین این جنایت مجازات شوند و تا ضوابطی اتخاذ شود که متضمن امنیت پروازهای بین‌المللی بر فراز ایران باشد.» 

سازمان هواپیمایی ایران در گزارش نهایی خود که چهارشنبه و پس از بیش از یک سال منتشر شد، دوباره مقصر شلیک به هواپیما را اپراتور پدافند نظامی معرفی کرد. این گزارش اشاره‌ای به مقام‌های دخیل و یا دستگاه‌های نظامی و حکومتی مسئول در شلیک موشک نکرده است. 

پس از انتشار گزارش ایران،‌ کانادا و اوکراین که شهروندانشان در این پرواز حاضر بوده‌اند، آن را تلاش جمهوری اسلامی برای «پنهان کردن» واقعیت خوانده و تاکید کردند گزارش به سوالات موجود پاسخی نداده است.

ایران اینترنشنال