به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۱۰، ۱۴۰۰

روحانی: همه واقعیت را به مردم نگفتیم

حسن روحانی 
 حسن روحانی در آخرین جلسه هیات دولت خود تصریح کرد که در دوران ریاست جمهوری‌اش بخشی از واقعیت‌ها را به مردم ایران نگفته چرا که «نمی‌شد همه واقعیت را گفت».

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، روحانی، یک‌شنبه 10 مرداد، «وحدت ملی» را بهانه عدم اعلام واقعیت‌ها به مردم ایران برشمرد و افزود: «به همین دلیل خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم برای آن که وحدت ملی حفظ شود.»

روحانی در حالی ساختمان ریاست جمهوری را ترک می‌کند که رشد اقتصادی در دهه گذشته نزدیک به صفر گزارش شده و نرخ رسمی تورم در خرداد ماه جاری به 43 درصد رسیده است. این در حالی است که برخی گزارش‌ها، نرخ تورم را نزدیک به 50 درصد ارزیابی می‌کند.

علاوه بر مشکلات اقتصادی، حکومت ایران با نارضایتی گسترده نسبت به وضعیت بی‌آبی، بحران محیط زیستی، محدود کردن فضای مجازی، بیکاری و اعتراضات کم سابقه کارگری روبه رو است.

اذعان روحانی به تاثیر تحریم‌ها

روحانی با اذعان به تاثیر گسترده تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توقف بسیاری از پروژه‌های کشور اظهار داشت که تحریم‌های ترامپی مانع اجرای پروژه ریل سریع السیر و نوسازی کامیون‌ها در کشور شد.

مقامات ایرانی همواره ادعا می‌کردند که تحریم‌ها تاثیر زیادی بر شرایط کشور نداشته و ایران می‌تواند بدون توجه به تحریم‌ها سیاست‌های داخلی و خارجی خود را ادامه دهد.

ایجاد گرفتاری برای احیای برجام

روحانی با اشاره به نقش رهبر جمهوری اسلامی در پرونده اتمی و مذاکرات برجام گفت: «طبق دستورات و چارچوبی که رهبری به طور علنی و خصوصی اعلام کرده بود می‌توانستیم تحریم‌ها را برداریم اما در جای دیگری گرفتار شدیم که الان جای بحثش نیست.»

رئیس‌جمهوری ایران پیشتر مجلس را از طریق تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» متهم کرد که مانع رسیدن توافق دولت او با کشورهای غربی برای احیای برجام شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی نیز گفته بود که دولت به پیش‌نویس توافق با کشورهای حاضر در مذاکرات وین دست یافت اما «شورای عالی امنیت ملی» آن را رد کرد و باعث ادامه تحریم‌ها علیه ایران شد.

قرار است از روز دوازدهم مرداد دولت تندروی «ابراهیم رئیسی» در تهران بر سر کار بیاید.

رئیسی در اولین نشست با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات گفت که با جو‌ بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار نخواهد کرد و می‌کوشد ارتباط «توافق هسته‌ای» با شرایط اقتصادی داخلی را قطع کند.

تاکنون 6 دور از مذاکرات اتمی وین میان ایران و قدرت‌های جهانی و با حضور غیر مستقیم آمریکا با هدف بازگشت همزمان تهران و واشینگتن به برجام برگزار شده اما به‌دلیل اختلافاتی که «مهم و عمده» شمرده شدند، این گفت‌وگوها به سرانجام نرسیده است.

مذاکرات اتمی وین یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ایران در 29 خرداد گذشته متوقف شد و هنوز معلوم نیست چه وقت از سر گرفته می‌شود.