به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۴۰۳

رویترز: جمهوری اسلامی هم‌زمان با حمله به اسرائیل، سرکوب مخالفان را تشدید کرده است

 

خبرگزاری رویترز نوشت جمهوری اسلامی هم‌زمان با حمله به اسرائیل، سرکوب مخالفان و معترضان را در داخل ایران تشدید کرده است.


جمهوری اسلامی شامگاه شنبه ۲۵ فروردین اسرائیل را با بیش از ۳۰۰ موشک کروز، موشک بالستیک و پهپاد هدف قرار داد. این اولین حمله مستقیم حکومت ایران به خاک اسرائیل بود.


در همان روز، جمهوری اسلامی اجرای طرح تشدید برخورد با مخالفان حجاب اجباری موسوم به «طرح نور» را در دستور کار قرار داد.


به گزارش رویترز در روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، حکومت ایران می‌گوید این طرح به درخواست آن دسته از شهروندانی اجرا می‌شود که از افزایش تعداد زنان بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی به ستوه آمده‌اند.


رویترز به نقل از فعالان مدنی و سیاسی ایرانی نوشت هدف از اجرای طرح موسوم به «نور» تنها تحمیل سیاست حجاب اجباری جمهوری اسلامی نیست. بلکه حکومت در این مقطع زمانی در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار دارد و می‌کوشد با راه‌اندازی چنین کارزارهایی، از بروز هرگونه اعتراض و مخالفت جلوگیری کند.


در این گزارش آمده بر اساس قوانین شریعت اسلامی در ایران، پوشاندن موی سر و پوشیدن لباس‌های بلند برای زنان، اجباری است و مقاومت در برابر این قوانین می‌تواند توبیخ عمومی، جریمه یا بازداشت در پی داشته باشد.



به گفته رویترز، نافرمانی در برابر سیاست حجاب اجباری جمهوری اسلامی، از شهریور ۱۴۰۱ و به دنبال کشته شدن مهسا ژینا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، شکلی سیاسی به خود گرفت.


با وقوع خیزش انقلابی،‌ بسیاری از زنان با خودداری از تن دادن به پوشش تحمیلی حکومت در اماکن عمومی، دست به نافرمانی مدنی زدند.


یکی از آخرین قربانیان حجاب اجباری در ایران آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله بود.


بر اساس برخی گزارش‌ها و روایت‌ها، او روز ۹ مهر سال ۱۴۰۲ در ایستگاه متروی شهدای تهران به دلیل حمله یک زن چادری بی‌هوش شد، به کما رفت و روز ششم آبان پس از ۲۸ روز بستری بودن در بیمارستان نظامی فجر جان باخت.


بسیاری از سیاست‌مداران تشدید برخوردها با مخالفان حجاب اجباری را در چارچوب طرح موسوم به نور، مورد انتقاد قرار دادند و از شکاف فزاینده میان حاکمیت و جامعه ابراز نگرانی کردند.


آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات در واکنش به اجرای طرح نور در بحبوبه تنش‌ها میان حکومت ایران و اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قبل از مرگ مهسا و اعتراضات پس از آن، مکرر گفتیم که گشت ارشاد را جمع کنید و این مناقشه ویران‌گر را خاتمه دهید.»


منصوری در ادامه نوشت: درست در موقعیتی که «هم‌بستگی ملی بیش از هر زمان ضرورت دارد، همان صحنه های زشت با شدت و‌ خشونت بیشتر با زنان و دختران ایران در حال تکرار است!»


یک فعال حقوق بشر در تهران در گفت‌وگو با رویترز، هدف حکومت از افزایش سرکوب مخالفان حجاب اجباری را «تزریق ترس به جامعه» دانست.


او که به دلیل حساسیت موضوع می‌خواست هویتش پنهان بماند، گفت جمهوری اسلامی قصد دارد مانع از وقوع اعتراضات ضدجنگ در ایران شود و هرگونه صدای مخالفی را در زمان رویارویی با اسرائیل، ساکت کند.


این فعال حقوق بشر تاکید کرد هم‌زمانی حمله به اسرائیل و آغاز طرح موسوم به نور «اتفاقی نیست» و نشان می‌دهد حکومت از آغاز مجدد ناآرامی‌ها بیم دارد.


یک مقام پیشین دولت جمهوری اسلامی که رویترز او را «میانه‌رو» خوانده، به این خبرگزاری گفت سردم‌داران حکومت، اخیرا تدابیر شدیدتری را علیه افرادی در پیش گرفته‌اند که خواهان تغییرات سیاسی و اجتماعی هستند.


به گفته او، جمهوری اسلامی نگران است مواضع این افراد در زمانی که حکومت به شدت تحت فشار قرار دارد، با اقبال مردم روبه‌رو شود.


یک نماینده پیشین مجلس هم در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرد تحولات اخیر تنها زنانی را که در برابر حجاب اجباری مقاومت می‌کنند، هدف قرار نمی‌دهد.


او افزود: «در روزهای گذشته، شاهد سرکوب آشکار هر نشانه‌ای از مخالفت [با حکومت] بوده‌ایم.»


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل صلح روز یکم اردیبهشت در مطلبی اختصاصی که در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفت، نوشت: «مبارزه زنان ایران علیه حجاب اجباری، صرفا مبارزه برای حق پوشش نیست و ستیز حکومت با زنان هم برای یک فریضه دینی نیست.»


او گفت: «هم زنان ایران و هم رژیم جمهوری اسلامی هر دو آگاهند که مساله، شکست استبداد دینی است.»


در روزهای گذشته، همچنین موج تازه‌ای از اعدام زندانیان در ایران به راه افتاده و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در سایه خبرهای مربوط به تنش‌ها با اسرائیل و دور شدن توجه جامعه جهانی از نقض حقوق بشر در ایران، اجرای احکام اعدام زندانیان را افزایش داده است.

ایران اینترنشنال