به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۲۹، ۱۴۰۳

گزینه‌های مطرح اسرائیل برای واکنش نظامی علیه ایران چه خواهد بود؟

کابینه جنگ اسرائیل در حال بررسی بهترین‌ پاسخ به حملات بی‌سابقه ایران در شنبه‌شب گذشته است. در این میان، به‌رغم اختلا‌ف‌نظر رهبران اسرائیل، سناریوهای مختلفی برای پاسخ به این حمله ارائه شده و مقامات آمریکایی گمانه‌زنی‌های جدیدی مطرح کرده‌اند.


به گزارش شبکه «سی‌بی‌اس»، یک مقام ارشد آمریکایی، چهارشنبه 29 فروردین گفت، برخی از مقامات دولت آمریکا پیش‌بینی ‌می‌کنند اسرائیل حمله محدودی در داخل ایران انجام خواهد داد.


زمان واکنش اسرائیل؛ همچنان در هاله‌ای از ابهام

این مقام آمریکایی، با اشاره به این‌که تل‌آویو اطلاعات مربوط به اهداف و زمان پاسخ به ایران را با واشینگتن در میان نگذاشته، تاکید کرد مقامات آمریکایی از تاریخ این حمله مطلع نیستند.


طی روزهای گذشته، محافل سیاسی و نظامی اسرائیل شاهد گفت‌وگوهای متعددی درباره ماهیت و زمان پاسخ به ایران بوده است. شماری از مقام‌های اسرائیلی خواستار پاسخ مستقیم، فوری و بی‌درنگ به ایران بوده و شماری دیگر پیشنهاد دادند صبر و انتظار در این شرایط رویکرد بهتری است.


رهبران نظامی اسرائیل روش‌های متعددی برای پاسخ به ایران پیشنهاد دادند. برخی خواستار انجام ترور در داخل ایران و برخی دیگر خواستار حمله مستقیم به پایگاه‌هایی در خاک ایران بودند. پیشنهادی که با مخالفت شماری از مقام‌های اسرائیلی و دولت آمریکا مواجه شد.


حمله به انبار مهمات و پایگاه‌های نظامی شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه، عراق و لبنان و همچنین حملات گسترده سایبری به راکتورهای هسته‌ای یا پایگاه‌های سپاه پاسداران از جمله دیگر پیشنهادهایی بود که مقام‌های اسرائیلی برای چگونگی پاسخ به حمله پرتابه‌های ایران ارائه کردند.


پاسخ سهمگین و دردناک

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، سه‌شنبه 27 فروردین هشدار داد هرگونه تجاوز به خاک کشورش با پاسخ سهمگین، گسترده و دردناک مواجه خواهد شد؛ هرچند رئیسی در اظهاراتی دیگر مدعی شد که تهران خواهان تشدید تنش‌ها در منطقه نیست.


علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران هشدار داد «کشورش در عرض چند ثانیه به هر حمله جدید اسرائیل پاسخ خواهد داد.» او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که اسرائیلی‌ها نباید خطای راهبردی را با یک خطای دیگر تکرار کنند؛ چرا که در صورت تکرار این بار «باید بدانند که 12 روز مهلت نخواهند داشت، در واقع پاسخی که دریافت می‌کنند مقیاس و سنجش آن روز یا ساعت نخواهد بود بلکه ثانیه خواهد بود».


دولت آمریکا که خواستار خویشتن‌داری اسرائیل مقابل حمله ایران است، تصریح کرده بود که در حمله احتمالی اسرائیل به ایران شرکت نخواهد کرد.


در پی حمله تل‌آویو به ساختمان کنسولگری تهران در دمشق و کشته‌شدن محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران، معاونش و پنج افسر دیگر، تنش بی‌سابقه میان ایران و اسرائیل شدت گرفت.

العربیه