به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۲۳، ۱۴۰۳

احتمال حمله ایران علیه اسرائیل در ساعات آینده

  

خبرها و نشانه‌های حاکی از احتمال حمله تلافی‌جویان جمهوری اسلامی علیه اهداف متعلق به اسرائیل از بعداز ظهر چهارشنبه ۱۰ آوریل / ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در حال افزایش است. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس به‌طور کامل به حال آماده‌باش درآمده است.

آخرین خبرها در این باره:

* بلومبرگ: واشنگتن و متحدانش معتقدند که حمله ایران و عواملش با موشک و پهپاد علیه اهداف اسرائیل قریب الوقوع است.
بلومبرگ روز چهارشنبه ۲۲ فروردین به نقل از افراد آگاه از منابع اطلاعاتی که نخواستند هویت‌شان فاش شود نوشت که حمله بالقوه ایران ممکن است با استفاده از موشک‌های نقطه‌زن در روزهای آینده رخ دهد. یکی از این افراد با استناد به ارزیابی‌های اسرائیل و آمریکا گفت که مساله در واقع «‌زمان وقوع» است نه اصل وقوع آن.

* آکسیوس: اسرائیل برای حمله احتمالی ایران با موشک‌های کروز و بالستیک و پهپادها آماده می‌شود.

* یک اکانت اسرائیلی در شبکه ایکس: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء سپاه تمامی یگان‌های موشکی و سامانه‌های راداری را در آماده باش کامل قرار داده است.

* شرکت آلمانی لوفت‌هانزا اعلام کرد، پس از ارزیابی‌های دقیق تصمیم گرفته است روز پنجشنبه پروازهای خود به مقصد تهران یا از مبدا این شهر را تعلیق کند. به گزارش رویترز، لوفت‌هانزا گفت که این تصمیم «بدلیل اوضاع جاری در خاورمیانه» اتخاذ شده است. یک سخنگوی لوفت‌هانزا به رویترز گفت: ما دائما وضعیت خاورمیانه را زیر نظر داریم و با مقامات در تماس نزدیک هستیم. ایمنی میهمانان و خدمه ما اولویت اصلی لوفت‌هانزاست.

* رویترز: اسرائیل می‌داند که ایران حملات شدیدی را انجام خواهد داد برای همین تمامی جنگنده‌های خود را برای حمله به نطنز و فوردو در حالت آماده باش نگه داشته است.

* ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس به طور کامل و صد در صد به حال آماده‌باش درآمده است.

* هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی که که از هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن در حال پرواز پشتیبانی می‌کند به قطر  اعزام شد.  روز سه شنبه ۹ آوریل ۳ فروند از این نوع هواپیماها وارد خاورمیانه شدند.

* واکنش بایدن به تهدید اسرائیل از سوی ایران: همانطور که به نخست وزیر نتانیاهو گفتم، تعهد ما به امنیت اسرائیل در مواجهه با تهدیدات ایران و گروه های وابسته به آن پایدار است. ما هر کاری برای حفظ امنیت اسرائیل انجام خواهیم داد.

* رایزنی‌های امنیتی امریکا و اسرائيل برای هماهنگی درباره حمله احتمالی ایران
خبرنگار شبکه العربیه امروز چهارشنبه گزارش داد که رایزنی‌های امنیتی امریکا و اسرائیل برای بررسی احتمال حمله ایران در پاسخ به حمله به کنسولگری خود در دمشق، در تل آویو انجام شده است.
پایگاه خبری اکسیوس نیز گزارش داد که انتظار می‌رود، مایک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا (سنتکام) پنجشنبه به اسرائیل سفر کند.
این سایت نوشت که انتظار می‌رود کوریلا با مقامات بلندپایه ارتش اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع دیدار کند.
اکسیوس به نقل از مقامات اسرائیل نوشت که آنها آماده حمله مستقیم و بی‌سابقه از داخل خاک ایران با استفاده از موشک‌های بالستیک، پهپاد و موشک های کروز هستند.

* آمریکا: در صورت حمله به اسرائیل، مشترکا به ایران حمله می‌کنیم
یک مقام آمریکایی به الجزیره گفت: اظهارات پرزیدنت بایدن در مورد حفاظت از اسرائیل در مقابل نیروهای کمکی ایران توخالی نبود. اگر اسرائیل از سوی ایران یا عوامل آن مورد حمله قرار گیرد، ایالات متحده در دفاع از اسرائیل مشارکت خواهد کرد. اگر اسرائیل مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گیرد، ممکن است به رهگیری آنها کمک کنیم. در صورت حمله ایران یا عوامل آن، حمله تلافی جویانه مشترک با اسرائیل را رد نمی‌کنیم.

* حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با وزرای خارجه کشورهای امارات متحده عربی، عربستان و عراق تلفنی گفت و گو کرد.

ایران امروز