به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۷، ۱۴۰۳

حمله ایران به اسرائیل از نظر نظامی یک شکست بود

  

اکونومیست: حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل از نظر نظامی یک شکست بود

هفته‌نامه اکونومیست روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را یک شکست نظامی خواند و نوشت حکومت ایران ممکن است با این اقدام مرتکب اشتباه محاسباتی شده باشد.

در گزارش این هفته‌نامه آمده است حمله شب گذشته بر خلاف رویه معمول یک عملیات نظامی که با غافل‌گیری همراه است انجام گرفت و پیش از رسیدن موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی به اسرائیل، ویدیوهایی از مسیر حرکت این پرتابه‌ها در آسمان‌ عراق و اردن منتشر شد.

اکونومیست افزود حال اسرائیل باید درباره چگونگی پاسخ به این اقدام تهران تصمیم‌گیری کند زیرا اگر ایران بتواند در برابر حمله مستقیم از خاک خود به سایر کشورها مصونیت داشته باشد، این موضوع می‌تواند معادلات در خاورمیانه را تغییر دهد.

بر اساس این گزارش، واکنش احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی می‌تواند به جنگی تمام‌عیار و ناخشنودی آمریکا و سایر متحدان اسرائیل بینجامد و به همین دلیل، هنوز مشخص نیست اسرائیل چه سیاستی در قبال ایران در پیش خواهد گرفت.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه اختصاصی با ایران‌اینترنشنال، در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی این کشور به اقدام اخیر تهران اعلام کرد: «برای حفظ منافع خود و امنیت مردم اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهیم ... ما نه در حرف، بلکه در عمل واکنش خود را نشان خواهیم داد.»

اکونومیست در ادامه گزارش خود نوشت جمهوری اسلامی پس از دهه‌ها رویارویی غیرمستقیم با اسرائیل از طریق گروه‌های نیابتی خود، برای اولین بار اسرائیل را از خاک ایران هدف قرار داد و این بدان معنی است که «جنگ در سایه» میان دو کشور به پایان رسیده است.

به گفته این هفته‌نامه، عملیات اخیر جمهوری اسلامی از نظر نظامی یک شکست محسوب می‌شود زیرا به جز تعداد معدودی از پهپادها و موشک‌های ایران، سایر پرتابه‌ها رهگیری و سرنگون شدند و سرنوشت تعدادی از آن‌ها حتی پیش از رسیدن به حریم هوایی اسرائیل مشخص شد.

ارتش اسرائیل خبر داد از مجموع بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک شلیک شده، سامانه‌های دفاعی اسرائیل و متحدانش بیش از ۹۹ درصد از پرتابه‌ها را ساقط کردند.

اکونومیست هم‌زمان تاکید کرد برخی پرتابه‌های ایران به یک پایگاه هوایی ارتش اسرائیل در صحرای نقب اصابت کردند اما تنها توانستند آسیب حداقلی به آن وارد کنند و این پایگاه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در سوی دیگر، شبکه خبری المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، ساعاتی پیش گزارش داد ۱۵ موشک جمهوری اسلامی مستقیما به پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل اصابت کردند و این پایگاه را از کار انداختند.

به گفته رسانه‌های حکومتی در ایران، اسرائیل از این پایگاه برای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز ۱۳ فروردین استفاده کرده بود. حمله‌ای که منجر به کشته شدن هفت عضو سپاه پاسداران، از جمله دو فرمانده ارشد آن شد.

اکونومیست نوشت مقام‌های حکومت ایران به مدت دو هفته به دنبال اجماع بر سر واکنشی به عملیات مرگ‌بار اسرائیل در دمشق بودند که هم بتواند افکار عمومی را در داخل کشور قانع کند و هم در برابر اسرائیل بازدارنده باشد. در عین حال به تلافی‌جویی اسرائیل نیز منجر نشود.

این هفته‌نامه بریتانیایی افزود تصمیم نهایی مقام‌های جمهوری اسلامی و عملیات شب گذشته حکومت ایران ممکن است «اشتباهی استراتژیک» بوده باشد و به منافع تهران آسیب وارد کند.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز مناقشه کنونی در خاورمیانه در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) به دنبال حمله حماس به اسرائیل، حزب‌الله به عنوان یکی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی توانسته است از طریق حملات مداوم خود، بیش از ۸۰ هزار اسرائیلی ساکن در شمال این کشور را آواره کند.

حوثی‌های یمن، دیگر گروه شبه‌نظامی مورد حمایت تهران، با حملات خود امنیت کشتی‌رانی را در دریای سرخ مختل کرده‌‌اند.

این‌ها تنها بخشی از دستاورهای جمهوری اسلامی در این مدت است.

تهران توانسته بود اختلافات با همسایگان عرب خود را کاهش دهد و به آرامش نسبی در روابط با آن‌ها دست یابد.

هم‌زمان، اسرائیل در باتلاق غزه گرفتار و به طور فزاینده‌ای منزوی شده بود.

دست آمریکا نیز برای حل مناقشه غزه خالی از هر ابتکاری به نظر می‌رسید.

حمله مستقیم به اسرائیل دستاوردهای ایران در چند ماه گذشته را از سه جهت تضعیف کرد: اول اینکه ایران با اعلام خبر حمله، روزها پیش از انجام آن و استفاده از پهپادهایی کُند که برای رسیدن به مقصد ساعت‌ها در راه بودند، نشان داد به دنبال تحمیل تلفات گسترده به اسرائیل نیست. با این حال، زخمی شدن تنها یک نفر و آسیب حداقلی به اسرائیل حاکی از آن است که این حمله نمی‌تواند در برابر اقدامات آتی اسرائیل اثر بازدارندگی داشته باشد.

دوم اینکه حمله ایران کشورهای غربی و عربی را در حمایت از اسرائیل متحد کرد. آمریکا و بریتانیا که پیش‌تر منتقد سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بودند، جت‌های جنگنده و پدافندهای خود را برای دفاع از این کشور راهی منطقه کردند.

اردن نیز تعدادی از پرتابه‌های جمهوری اسلامی را سرنگون کرد.

و مورد سوم اینکه ایران با این اقدام خود مساله غزه را به حاشیه راند.

در یک هفته گذشته و تا پیش از حمله اخیر، جامعه جهانی در قبال بحران انسانی در نوار غزه و شیوع قحطی در این منطقه متحد شده بود اما اکنون معادلات تغییر کرده است و اسرائیل می‌تواند خود را به عنوان قربانی در مجامع بین‌المللی مطرح کند.

این بدان معنی است که شرایط نامطلوب مردم غزه دیگر به عنوان اولویت اول در نظر گرفته نمی‌شود و توجهات به سوی احتمال وقوع جنگی بزرگ در منطقه معطوف خواهد شد.

پیش از این فیلیپ تِرل، سردبیر امور بین‌الملل شبکه خبری فرانس۲۴، حمله ایران به اسرائیل را «بازی با آتش» توصیف کرد و گفت از حیث توانمندی‌های نظامی، جمهوری اسلامی در مقایسه با اسرائیل «یک کوتوله» است.

ایران اینترنشنال