به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۴۰۳

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از «شکنجه و تجاوز» به بازداشت‌شدگان

اعتراضات ۱۴۰۱؛ گزارش دیده‌بان حقوق بشر از «شکنجه و تجاوز» به بازداشت‌شدگان

بی بی سی: سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که نیروهای امنیتی ایران در جریان سرکوب اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، «بازداشت شدگان را مورد تجاوز،‌ شکنجه و حملات و آزار جنسی» قرار دادند.


این سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار نتیجه تحقیقات در گزارشی می‌گوید که این آزار و شکنجه‌ها بخشی از «الگوی گسترده موارد نقض شدید حقوق بشر در سرکوب مخالفان بوده است و شهروندان ساکن مناطق کردنشین، بلوچ و آذری» را بیش از بقیه هدف قرار داده است.


بر اساس گزارش دفتر این سازمان در بیروت، این گزارش بر اساس مصاحبه با ۱۰ تن از بازداشت شدگان در مناطق اقلیت‌نشین کرد،‌ بلوچ و آذری تهیه شده که شامل ۵ زن، سه مرد و دو کودک (فرد زیر ۱۸ سال) بودند و «سه تن از این افراد سوابق پزشکی ارائه دادند که شرح حال آنها را تایید می‌کرد.»


این افراد در گفتگو با کارشناسان سازمان دیده‌بان حقوق بشر «تعریف کردند که توسط نیروهای امنیتی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌‏اند و برخی گفتند که شاهد تجاوز بازداشت شدگان دیگر به دست نیروهای امنیتی بوده‌‏اند.»


پیشتر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل که ماموریتش تحقیق مستقل درباره نحوه سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران است در اولین گزارش رسمی خود اعلام کرده بود که با «موارد جدی نقض حقوق بشر» و «جنایات علیه بشریت» رو به رو شده است.


این کمیته اعلام کرد که برای کارشناسانش «الگوی خشونت جنسی و مبتنی بر جنسیت توسط مقامات دولتی در مکان‌های بازداشت افراد، احراز» شده است.


دو هفته پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل، ماموریت این کمیته را برای یک سال دیگر تمدید کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با رد گزارش این کمیته، آن را «گزارشی جانبدارانه و سیاسی» می‌خوانند.


سال گذشته و همزمان با اولین سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱، عفو بین‌الملل بر اساس نتایج تازه‌ترین گزارش تحقیقی خود اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی ایران در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» از تجاوز و انواع خشونت‌های جنسی «معادل شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، برای ارعاب و مجازات معترضان مسالمت‌جو در جریان خیزش سال ۱۴۰۱ زن، زندگی، آزادی استفاده کردند.»


وایت‌های تکان‌دهنده از تجاوز و آزار جنسی


گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر حاوی روایت‌های تکان دهنده از تجاوز به بازداشت شدگان است.


یک زن کرد گفته که در نوامبر سال ۲۰۲۲،‌ یعنی در اوج اعتراضات سراسری ایران در پاییز سال ۱۴۰۱،‌ «در حالیکه یک مامور زن،‌ او را بی‌حرکت نگه داشته و به انجام تجاوز جنسی کمک می‌کرد،‌ دو مامور امنیتی به او تجاوز کردند.»


یک زندانی مرد ۲۴ ساله کرد هم گفته که در یک بازداشتگاه غیررسمی و «سری» در استان آذربایجان غربی به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و با یک باتوم به او تجاوز کردند.


یک مرد دیگر هم گفته است که پس از بازداشت در داخل یک وانت توسط نیروهای امنیتی مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفته است.


سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که «همچنین مهار کردن، چشم‌بند زدن و شکنجۀ معترضان بازداشتی توسط نیروهای امنیتی حکومت را مستند» کرده است.


یک زندانی بلوچ هم می‌گوید که شاهد ضرب و شتم و حملات جنسی و تجاوز به دست‌کم دو زن دیگر در بازداشتگاهی در سیستان و بلوچستان بوده است. این زندانی گفته که این زنان به شدت دچار آسیب جسمی و روحی شدند.


«اقدام به خودکشی» زندانیانی که در دوران بازداشت مورد تجاوز قرار گرفتند از دیگر موارد هولناک در گزارش اخیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر است.


همزمان با اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار یک گزارش تحقیقی، از «تعرض جنسی و تجاوز» به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌های ایران خبر داد.


سی‌ان‌ان این گزارش را با استناد به شهادت تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی منتشر کرد و تایید کرده که زنان جوان و دختران و پسران نوجوان در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.


در آن گزارش هم اغلب موارد تجاوز و آزار جنسی مربوط به غرب ایران و مناطق کردنشین از جمله در بازداشتگاه‌های ارومیه بود.