به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۷، ۱۴۰۳

کامرون: اسرائیل اقدام تلافی‌جویانه انجام ندهد

 حمله جمهوری اسلامی با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل تنها خسارات اندکی ایجاد کرد
 

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، از اسرائیل خواست که پس از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی اقدام تلافی‌جویانه انجام ندهد و گفت که اسرائیل باید «هم با دل و هم با سر» فکر کند، زیرا حمله تهران تقریباً یک شکست کامل بوده است.

حمله جمهوری اسلامی با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل تنها خسارات اندکی ایجاد کرد، زیرا اکثر آنها توسط سیستم دفاعی گنبد آهنین و با کمک ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن سرنگون شدند. این حمله پس از حمله هوایی منتسب به اسرائیل به ساختمانی در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی در سوریه در اول آوریل صورت گرفت.

کامرون در گفت‌وگو با تلویزیون بی‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم آن‌ها کاملاً موجه هستند که فکر کنند باید پاسخ دهند زیرا مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما ما به عنوان دوست از آنها می‌خواهیم که با سر و دل فکر کنند و در حالی که سخت‌گیر هستند باهوش باشند.»

او گفت که از اسرائیل می‌خواهد که تنش‌ها در خاورمیانه را تشدید نکند.

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین به شبکه اسکای نیوز گفت: «از بسیاری جهات، این [حمله] یک شکست مضاعف برای ایران بود. حمله تقریباً یک شکست کامل بود و آنها به دنیا نشان دادند که با نفوذ بدخواهانه‌شان در منطقه آماده انجام این کار هستند. بنابراین امید ما این است که اقدام تلافی‌جویانه‌ای انجام نشود.»

جمهوری اسلامی اواخر شنبه ده‌ها پهپاد و موشک را از داخل خاک ایران به سمت اسرائیل پرتاب کرد؛ حملاتی که تهران می‌گوید در پاسخ به حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری‌اش در دمشق پایتخت سوریه انجام شد و تا بامداد یکشنبه ادامه داشت.

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، روز یکشنبه ۲۶ فروردین، گفت حکومت ایران بهای حمله به اسرائیل را در زمان مناسب و با روش مناسب خواهد پرداخت.

گانتز با اشاره به خسارات حداقلی ناشی از حمله صدها موشک و پهپاد گفت: حکومت ایران «به قدرت سیستم امنیتی اسرائیل پی برد.»

او همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل باید «اتحاد راهبردی و همکاری منطقه‌ای» را تقویت کند که به آن فرصت دهد حمله دیروز ایران را پشت سر بگذارد.

او گفت: «ایران یک مشکل جهانی، یک چالش منطقه‌ای و خطری برای اسرائیل است و دیروز جهان در مقابل این خطر به وضوح در کنار اسرائیل ایستاد. نتیجه این است: اسرائیل علیه ایران، جهان علیه ایران. این یک دستاورد استراتژیک است که ما باید از آن برای امنیت اسرائیل استفاده کنیم.»

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی باید هزینه تجاوزگری‌اش را بپردازد.

طبق بیانیه، «هزینه اولیه» حملات حکومت ایران به اسرائیل باید افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی و تحریم جمهوری اسلامی و به‌ویژه برنامه موشک بالستیک آن باشد.

این بیانیه بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر جمهوری اسلامی تصریح کرده است.

صدای آمریکا