به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۷، ۱۴۰۳

بایدن به نتانیاهو: از حمله به ایران حمایت نخواهم کرد

 

یک مقام ارشد کاخ سفید به وبگاه "اکسیوس" گفت، جوبایدن در مکالمه تلفنی شب گذشته با نتانیاهو پس از حمله تلافی جویانه ایران به اسراییل، به نخست‌وزیر اسراییل تاکید کرده که از هیچ حمله متقابلی از سوی اسراییل علیه ایران حمایت نخواهد کرد.


 بر اساس گزارش وبگاه آکسیوس، مقامات آمریکایی گفتند که بایدن و مشاوران ارشدش به شدت نگران هستند که پاسخ اسراییل به ایران منجر به یک جنگ منطقه‌ای با عواقب فاجعه‌بار شود.


ایران شنبه شب به تلافی حمله اسراییل به ساختمان کنسولگری خود در دمشق، با استفاده از دهها فروند پهپاد و موشک اهدافی را در عمق اسراییل مورد هدف قرار داد.


دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسراییل درباره این حمله گفت: "بیش از 200 پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک از ایران شلیک شد. او مدعی شد که بیشتر تهدیدات خارج از حریم هوایی اسراییل رهگیری شده است.


ارتش اسراییل عادت ندارد تلفات و خسارات وارده خود را در شرایط حساس جنگی اعلام عمومی کند.


یک مقام دفاعی آمریکا پیشتر گفته بود که نیروهای آمریکایی در منطقه بخشی از پهپادهای ایران را که اسراییل را هدف قرار داده بودند سرنگون کردند.


به گفته یک مقام کاخ سفید، بایدن به نتانیاهو گفت که تلاش‌های دفاعی مشترک اسراییل، آمریکا و دیگر کشورهای منطقه "منجر به شکست حمله ایران شد."


به گفته این مقام، بایدن به نتانیاهو گفت: "شما بردید و پیروز شدید."


بایدن به نتانیاهو: از حمله به ایران حمایت نخواهم کرد


این مقام گفت زمانی که بایدن به نتانیاهو گفت که ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد و از چنین عملیاتی حمایت نخواهد کرد، نتانیاهو گفت که این موضع او را می فهمد.


یک مقام ارشد اسراییلی گفت، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه با یوآو گالانت همتای اسراییلی خود گفت و گو کرد و از اسراییل خواست که قبل از هر گونه واکنشی علیه ایران، آمریکا را مطلع کند.


بایدن در بیانیه ای پس از تماس با نتانیاهو گفت که ارتش ایالات متحده هواپیماها و ناوشکن های دفاع موشکی بالستیک را در طول هفته گذشته به منطقه منتقل کرده است که به اسراییل کمک کرد پهپادها و موشک های ورودی را از ایران، یمن، سوریه و عراق را رهگیری و بخشی از آنها را نابود کند.


بایدن گفت: "به نخست وزیر نتانیاهو گفتم که اسراییل توانایی قابل توجهی برای دفاع و شکست دادن حتی حملات بی‌سابقه از خود نشان داد و پیامی روشن به دشمنانش داد که نمی‌توانند امنیت اسراییل را به طور موثر تهدید کنند."


بایدن گفت که قرار است روز یکشنبه با رهبران گروه هفت تماس بگیرد تا پاسخ دیپلماتیک واحد به ایران را هماهنگ کنند.


او گفت:" تیم من با همتایان خود در سرتاسر منطقه تعامل خواهد کرد و ما در ارتباط نزدیک با رهبران اسراییل خواهیم بود و در حالی که امروز شاهد حملاتی به نیروها یا تاسیسات خود نبوده‌ایم، در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و در حفاظت از اتباع و دارایی هایمان تردید نخواهیم کرد."