به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، فروردین ۲۲، ۱۴۰۳

بایدن: سیاست نتانیاهو در غزه اشتباه است

  

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری یونیویژن که سه‌شنبه پخش شد، ضمن «اشتباه» خواندن رویکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جنگ غزه، خواستار آتش‌بس شد؛ اظهاراتی که برخی آن را تغییر موضع واشنگتن تعبیر کرده‌اند، اما کاخ سفید آن را رد می‌کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جو بایدن در این مصاحبه گفته است: «من فکر می‌کنم کاری که او (نتانیاهو) انجام می‌دهد اشتباه است؛ من با رویکرد او موافق نیستم و گمان می‌کنم این یک افتضاح است که آن چند وسیله نقلیه را با پهپاد هدف قرار بدهند و منهدم کنند.»

این مصاحبه دو روز پس از حمله مرگبار ارتش اسرائیل به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهانی» و یک روز پیش از تماس بایدن با نتانیاهو که طی آن تهدید کرد اگر اسرائیل تغییرات اساسی در رسیدگی به بحران انسانی غزه ایجاد نکند آمریکا حمایتش را از اسرائیل متوقف خواهد کرد، ضبط شده بود.

ساعاتی پس از این تماس رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر اسرائیل بود که کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف افزایش قابل‌توجه کمک‌رسانی به غزه تصویب کرد.

اندکی بعد، نهاد هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولتی در سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرد ۴۱۹ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه روز دوشنبه ۲۰ فروردین پس از بازرسی، وارد نوار غزه شده‌اند.

ورود این تعداد کامیون در یک روز، بیشترین میزان ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس مورد حمایت حکومت ایران در نیمه مهر ماه سال گذشته است.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از مصاحبه با یونیویژن، با تاکید بر این که نباید هیچ بهانه‌ای برای عدم ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه در کار باشد، گفت «آنچه من می‌خواهم این است که اسرائیلی‌ها فقط خواستار آتش‌بس شوند و برای ۶ تا ۸ هفته آینده اجازه دسترسی کامل به غذا و دارو را بدهند.»

رسانه‌ها این اظهارات را یکی از شدیدترین انتقادهای بایدن از رویکرد نتانیاهو در جنگ غزه و تغییر موضع اساسی واشنگتن می‌دانند.

با این حال، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی در همین زمینه از قول یک مقام کاخ سفید نوشته است، بایدن به آتش‌بسی اشاره می‌کرد که دولت او در حال حاضر بر سر آن مذاکره می‌کند تا به‌واسطه آن بتوان ۴۰ گروگان اسرائیلی اسیر حماس را ظرف شش تا هشت هفته آزاد کرد.

این مقام، که هویت او در گزارش مشخص نشده، همچنین تاکید کرد که «هیچ تغییری در موضع ما به‌وجود نیامده است. رئیس جمهوری بر موضع دیرینه ما تاکید می‌کرد: این که خواهان یک آتش‌بس فوری به‌مدت دستکم شش هفته هستیم، به عنوان بخشی از توافق گروگان‌ها.»

بایدن در مصاحبه با یونیویژن درباره کمک‌رسانی گفت: «من با همه، از سعودی‌ها گرفته تا اردنی‌ها و مصری‌ها صحبت کرده‌ام، آن‌ها آماده انتقال کمک‌ها هستند و فکر می‌کنم هیچ بهانه‌ای برای تامین نشدن نیازهای پزشکی و غذایی وجود ندارد؛ این مهم باید اکنون انجام شود.»

این مصاحبه هفته گذشته ضبط شده بود، پیش از آن که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، پیشنهاد تازه‌ای را برای تضمین آتش‌بس در جنگ غزه و تبادل گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی در پایان هفته به مذاکره‌کنندگان در قاهره ارائه کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت حماس هنوز پاسخی نداده و افزود، از نخست وزیر قطر که به عنوان میانجی در مذاکرات جاری عمل می‌کند خواسته‌ام‌ این گروه را برای پاسخ سریع به پیشنهادی که آزادی گروگان‌ها را تضمین می‌کند، تحت فشار قرار دهد.

صدای آمریکا