به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۰، ۱۴۰۳

سازمان ملل از وعده آزادی فعالان محیط زیستی زندانی در ایران استقبال کرد

 

پس از انتشار خبر آزادی قریب‌الوقوع چهار فعال محیط زیستی زندانی در ایران، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد از احتمال آزادی این زندانیان سیاسی به ویژه نیلوفر بیانی، یکی از این چهار فعال که همکار پیشین سازمان ملل بوده، استقبال کرد.


برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که این افراد در روزهای آتی از زندان آزاد شوند.


حجت کرمانی وکیل این فعالان زندانی روز یکشنبه به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت که موکلانش مورد عفو قرار گرفته‌اند و قرار است به مناسبت عید فطر، عید مسلمانان در پایان ماه رمضان آزاد شوند.


زمستان سال ۹۶ نه نفر از فعالان محیط زیست ایران بازداشت و سپس به «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» متهم شدند.


کاووس سید امامی، یکی از این بازداشتی‌ها یک ماه پس از بازداشت در جریان بازجویی در بند ۲الف متعلق به سپاه پاسداران جان باخت که علت آن «خودکشی» اعلام شد.


مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به ۱۰ سال زندان، هومن جوکار و طاهر قدیریان به ۸ سال زندان، سام رجبی، سپیده کاشان‌دوست، امیرحسین خالقی حمید به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به ۴ سال حبس محکوم شدند.


اکنون نیلوفر بیانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان و سپیده کاشانی همچنان زندانی هستند.


عبدالرضا کوهپایه، سام رجبی و امیرحسین خالقی با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شدند.


آقای طاهباز که تابعیت بریتانیایی و آمریکایی هم دارد، شهریور سال گذشته در جریان یک مبادله زندانی با آمریکا آزاد شد.


سازمان ملل متحد تاکید کرد که همه این فعالان محیط زیست، زندگی خود را وقف حمایت از حیات وحش در ایران کرده‌اند.


بر اساس بیانیه برنامه محیط زیست سازمان ملل، خانم بیانی بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷، به عنوان مشاور در دفتر ژنو این برنامه کار می‌کرد و در سال ۲۰۱۷ به کشور خود بازگشت تا در تالش برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی، یکی از در معرض خطرترین گونه‌های گربه‌سانان در جهان خدمت کند.


پیشتر نیز در حالی که قوه قضاییه اتهام این افراد را «جاسوسی» و همکاری با دولت‌های خارجی می‌دانست، محمود علوی، وزیر اطلاعات و عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت حسن روحانی این اتهام را رد کردند.


مقامات محیط زیستی سازمان ملل تاکید کرده‌اند که طی شش سال گذشته، به طور پیوسته خواستار آزادی خانم بیانی و سایر فعالان محیط زیستی شده‌‌اند.


در بیانیه برنامه محیط زیست سازمان ملل آمده است: «از آنجایی که جهان طبیعی ما با تهدیدات جدی مواجه است و جهان از تأثیر تغییرات اقلیمی، از دست دادن طبیعت و تنوع‌زیستی، بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار، و آلودگی و زباله دست و پنجه نرم می‌کند، حامیان و حافظان محیط زیست متحدان مهمی در حفاظت از حق انسان برای داشتن یک محیط زیست پاک، سالم و پایدار هستند.»


سازمان ملل با یادآوری مشکلات محیط زیستی ایران ادامه داد: «از آنجایی که ایران، منطقه خاورمیانه و جهان همچنان با چالش‌های زیست محیطی جدی از جمله تغییرات اقلیمی، بیابان‌زایی و آلودگی مواجه هستند، واضح است که هیچ کشوری از اثرات مخرب تخریب محیط زیست مصون نیست.»


در پایان بیانیه این سازمان تاکید شده که «مادامی که ما به دنبال حمایت از محیط زیست و تنها سیاره‌ای هستیم که همه ما به آن وابسته هستیم، همه صداها باید شنیده شوند و از آنها حفاظت شود.»


ایران در سال‌های اخیر با بحران‌های زیست‌محیطی مختلفی از جمله کم‌آبی شدید در مناطق مختلف، خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، ورود فاضلاب به دریاها، فرونشست زمین، آلودگی هوا در شهرهای مختلف کشور، از بین رفتن آبزیان در دریاها و آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل‌ها روبه‌رو بوده است.


با این حال، جمهوری اسلامی فشار علیه فعالان مدنی و صنفی از جمله فعالان محیط زیستی را افزایش داده و با اتهام‌های سیاسی آنان را دستگیر و تحت شرایط ناعادلانه محاکمه کرده است.