به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۰، ۱۴۰۳

کاهش مسافرت‌های نوروزی به دلیل شرایط نابه‌سامان اقتصادی

 

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از کاهش سفر‌ها در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن خبر داد.


رفیعی گفت: «این امر هم طبیعی است چرا که شرایط اقتصادی مردم نسبت به سال گذشته بد‌تر شده و دستشان کمتر به جیبشان می‌تواند برود و سفر هم اولویت اول عموم جامعه نیست.»


در سال‌های اخیر تورم سنگین و ادامه‌دار و کاهش شدید ارزش پول ملی باعث گسترش بیشتر فقر شده و اوضاع اقتصادی مردم ایران را به شدت تضعیف کرده است.


وب‌سایت اقتصادنیوز روز شنبه ۱۸ فروردین گزارش داد ایران بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه ثبت کرده است.


به دنبال افزایش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران روز شنبه برای اولین بار از مرز ۶۵ هزار تومان گذشت.


رفیعی در ادامه سخنان خود به «سیاست‌گذاری غلط» مسوولان در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و افزود بر اثر این سیاست‌‌های نادرست، آمار سفر با خودروی شخصی در تعطیلات نوروزی امسال افزایش یافت و به ۳۵ درصد رسید.


به گفته او، «نباید فراموش کرد که بخش عمده مسافران حوزه سفرهای ریلی قشر متوسط به پایین و حتی ضعیف جامعه هستند. از آنجا که بخش ریلی نتوانست پاسخگوی نیاز این مسافران باشد، از این رو بخش عمده‌ای از مسافران این بخش به حوزه جاده روی آوردند و با ماشین خود سفر کردند.»


رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد افزایش سفر با خودروی شخصی پدیده‌ای «قابل ستایش» نیست زیرا این نوع سفر «رشد چرخه گردشگری اقتصادی» را در پی نخواهد داشت.


رفیعی افزود صرف سفر کردن کافی نیست و اینکه مردم «با چه کیفیت و چگونه سفر کرده‌اند» نیز حائز اهمیت است.


پلیس راهور فراجا روز ۱۵ فروردین اعلام کرد سوانح جاده‌ای در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳، در مجموع ۸۱۳ کشته و ۲۱ هزار مصدوم بر جای گذاشت.


روزنامه دنیای اقتصاد روز ۱۶ فروردین در گزارشی درباره سفرهای نوروزی و چشم‌انداز گردشگری نوشت عواملی از جمله افزایش تورم، سفرها را به سمت «گردشگری فقیرانه و چادر سفر» پیش برده است.


بر اساس این گزارش، مردم در سفرهای خود به خانه اقوام می‌روند یا کمپ و چادرزنی را به جای اقامت در هتل‌ها انتخاب می‌کنند.


رفیعی اضافه کرد به دلیل طولانی بودن مدت تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ و بازه حدودا یک‌ماهه آن، از «فشار پیک سفر» کاسته و امکان سفر در روزهای مختلف فراهم شد.


او پیش‌بینی کرد میزان سفرها در تعطیلات عید فطر نیز با کاهش همراه باشد و افزود: «حتی سفرهای خارجی نیز در این مقطع اکثرا خالی هستند و مقاصدی مانند ترکیه و مالزی و سایر مقاصد توریست‌پذیر حتی عراق و سایر مقاصد زیارتی رونق خوبی ندارند.»