به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۵، ۱۴۰۳

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد

 

در ایران برخی زنان همچنان از تن دادن به حجاب اجباری سر باز می‌زنند و با پوشش اختیاری در اماکن عمومی حاضر می‌شوند.


فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی روز شنبه از آغاز طرح جدید سرکوب زنانی که قوانین این کشور در زمینه پوشش اسلامی در اماکن عمومی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد.


عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس پایتخت در گفتگوی زنده تلویزیونی گفت: «پلیس تهران مانند سایر استان‌ها از امروز اقدامات خود را برای مقابله با این نوع تخلفات در زمینه حجاب اجرا می‌کند.»


به گزارش رسانه‌های ایران، پلیس در تهران کارزاری را با نام «طرح نور» راه‌اندازی کرده است تا تلاش‌های خود برای مقابله با افرادی که قوانین پوشش حجاب را زیر پا می‌گذارند، دو چندان کند.


محمدیان روز شنبه ۲۵ فروردین گفت: «افرادی که به هشدار‌های قبلی پلیس توجه نکردند، از امروز بصورت ویژه در سطح شهر مورد تذکر قرار می‌گیرند و اقدام قانونی در مورد آنان انجام می‌شود.»


این سرکوب تنها چند روز پس از آن آغاز می‌شود که علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در ۱۵ فروردین تکرار کرد که زنان در جمهوری اسلامی بدون توجه به اعتقاداتشان باید از قوانین پوشش پیروی کنند. 


او گفت: «مسئله حجاب که اکنون به یک چالش تحمیلی تبدیل شده، قبلا وجود نداشت.» او دخالت بیگانگان از طریق انواع رسانه‌ها را مقصر دانست.


برخی رسانه‌های ایران از جمله روزنامه هم‌میهن روز شنبه «تصاویری از حضور خودروهای گشت پلیس» در میدان ولیعصر تهران منتشر کردند.


پلیس ادعا کرده است که در این طرح به سوی رفتار‌های ایجابی روی می‌آورد و حتی‌المقدور از رفتار‌های سلبی اجتناب می‌کند. این در حالی است که در همین رابطه اعلام شده است که «اگر افرادی چه به صورت عابرین پیاده و چه به صورت سرنشینان خودرو از دستور پلیس امتناع کنند و حاضر به داشتن حجاب و رعایت قانون نشوند، پلیس مجبور می‌شود که طبق قانون با آن‌ها برخورد کند».


محمدیان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پلیس چه برخوردی با متخلفان در این حوزه خواهد کرد، گفت: «تخلف با جرم فرق دارد. رعایت حجاب قانون است و سرپیچی از قانون جرم است. کسی که قانون را رعایت نمی‌کند، مرتکب جرم شده است. کشف حجاب مساوی با قانون‌شکنی است و پلیس براساس قانون با قانون‌شکنان برخورد خواهد کرد. البته امیدوارم که شاهد قانون‌شکنی نباشیم.»


بازداشت دختر و همسر احمدرضا عابدزاده

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده که پلیس خودروی حامل زنان بدون حجاب را متوقف کرده و مالک آن خودرو را جریمه کرده است.


به گفته سردار رادان در حوزه خودرو هم بار اول تذکر داده می‌شود و بار دوم خودرو توقیف (به صورت الکترونیکی، توقیف در محل و توقیف در پارکینگ) می‌شود.


به گزارش رسانه‌های ایران، نفیسه لطیفیان و نگار عابدزاده، همسر و دختر احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان سابق و چهره ورزشی محبوب در ایران، جزو زنانی هستند که در روز شنبه هدف برخورد امنیتی قرار گرفته‌اند.


فارس نوشت که «این دو نفر به دلیل ایجاد تنش و درگیری با ماموران بازداشت شدند». این خبرگزاری نزدیک به سپاه می‌گوید آن‌ها آزاد شده‌اند.

یورونیوز فارسی