به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۴۰۳

فوری: نیویورک‌تایمز گزارش داد موشک شلیک‌شده به اصفهان رادارگریز بود

 «در جریان حمله منتسب به اسرائیل، ایران نتوانست نفوذ به حریم هوایی‌اش را تشخیص دهد»

missile.jpg

موشکی که در حمله اسرائیل به پدافند هوایی سایت هسته‌ای نطنز شلیک شد، مجهز به نوعی فناوری بود که سیستم‌های دفاعی راداری جمهوری اسلامی نتوانند آن را رهیگیری کنند

ایندیپندنت فارسی - رسانه نیویورک‌تایمز روز شنبه بیستم آوریل (اول اردیبهشت) در گزارشی نوشت موشکی که در حمله اسرائیل، به پدافند هوایی اصفهان شلیک شد، دارای فناوری‌ای بود که این سلاح را قادر می‌ساخت از رصد سیستم‌های دفاعی راداری ایران پنهان بماند.

در این گزارش به نقل از دو مقام ایرانی آمده است که جمهوری اسلامی روز جمعه نتوانست نفوذ به حریم هوایی‌اش از جمله ورود پهپاد، موشک یا هواپیما را شناسایی کند.

رسانه‌های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند که حمله منتسب به اسرائیل به ایران، فراتر از چند پهپاد کوچک بوده که مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند.

بنا بر گزارش‌ها، این حمله شامل دست‌کم یک موشک بود که از سوی هواپیماهای جنگی نیروی هوایی اسرائیل شلیک شد و به رادار سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ آسیب رساند. این رادار دفاع هوایی در نزدیکی اصفهان قرار داشت که بخشی از تجهیزات دفاعی از سایت فوق سری هسته‌ای نطنز به شمار می‌رود.


نیویورک تایمز می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای بیانگر آسیب به رادار سامانه اس-۳۰۰ در پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان است. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که این حمله عمدا برای ارسال پیامی در مورد چگونگی وقوع احتمالی یک حمله گسترده‌تر طراحی شده است.

در بخشی از گزارش این رسانه به نقل از مقام‌های غربی آمده است: «استفاده اسرائیل از موشکی که ایران قادر به شناسایی آن نبود، به این منظور انجام گرفت که به ایران هشداری درباره حمله در مقیاس بزرگتر را بدهد.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در سخنانی تسلیحات مورد استفاده در حمله به اصفهان را به اسباب بازی کودکان تشبیه کرد.

امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه خبری ان.بی.سی افزود که ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. او تاکید کرد: «تا زمانی که ماجراجویی جدیدی از سوی اسرائیل علیه منافع ما وجود نداشته باشد، ما هیچ واکنش جدیدی نخواهیم داشت.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین در نشستی با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک، حمله به اصفهان را «بزرگنمایی رسانه‌ها» خواند و گفت: «حامیان رسانه‌ای آنها تلاش داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در پی نداشته است.»

همچنین عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی درباره حمله به اصفهان، مدعی شد «چند شیء پرنده بود که به آنها تیراندازی شد.»

روز جمعه رسانه نورنیوز هم به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مدعی شد که هیچ‌گونه هجوم خارجی به ایران صورت نگرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی در تلاش برای کاستن از ابعاد حمله هوایی به اصفهان‌اند که پیش‌تر تهدید کرده بودند در صورت حمله اسرائیل واکنش فوری و شدید نشان می‌دهند.

سایت ایندیپندنت فارسی