به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۱۹، ۱۳۹۲

شمال اروپا؛ شادترين جای جهان

رتبه ۱۰۱ ايران در شادترين‌های جهان
«شاد باش و دير زی.» همين نيم‌مصراع دعايی رودکی برای بخارا، دنيايی از حرف و عمل در خود دارد. شايد به ظاهرش نيايد، اما اين مصراع يکی از سياست‌های اصلی کشورهای پيشرفته است. «شادبودن» مردم، يکی از نيروهای محرکه اصلی کشورها در رسيدن به اهدافشان اعم از فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و... است وقتی که آسايش خاطر، احساس امنيت، شادی‌های جمعی و... باعث می‌شوند تا چرخ مملکت بدون نقص بچرخد و انسان را به سر منزل مقصود برساند. نشريه فوربس، چندی پيش فهرست شادترين کشورهای جهان را در‌سال ۲۰۱۳ منتشر کرد؛ فهرستی که مطالعه جزييات آن نشان می‌دهد شادبودن، فقط در گرو تفريحات و سرگرمی نيست؛ بلکه ارتباط بسيار تنگاتنگ و محکمی با اقتصاد، صنعت، فرهنگ، دولت و... دارد؛ تاثير می‌گيرد و تاثير می‌گذارد.

گزارش امسال نشريه فوربس از جهاتی نسبت به سال‌های پيش، حايز اهميت بيشتری است. موسسه تحقيقاتی لگاتوم که هرسال در ارايه و انتشار اين فهرست دست‌اندرکار بوده، حالا بعد از پنج‌سال فعاليت مداوم روی اين موضوع، گزارش جامعی منتشر کرده که در واقع جمع‌بندی وضعيت پنج‌سال گذشته کشورهاست. اين موسسه از ‌سال ۲۰۰۹ ميلادی اقدام به کار در اين زمينه کرده و حالا بعد از پنج‌سال، به نظر می‌رسد که نتايج آن با وضعيت موجود همخوانی داشته باشد. در اين گزارش ۱۴۲ کشور جهان در هشت زمينه اصلی اقتصاد، کارآفرينی و فرصت‌ها، دولت، آموزش، سلامت، اطمينان و امنيت، آزادی‌های فردی و سرمايه اجتماعی و بر اساس ۸۹ متغير مورد مطالعه قرار گرفته و با يکديگر مقايسه شده‌اند. اين موسسه برای جمع‌آوری اطلاعات خود در هر کشور،‌ سالانه به‌طور متوسط با هزارو۵۸۸نفر مصاحبه کرده و از ۱۳ مرکز جهانی اطلاعاتی که سازمان سلامت جهانی، موسسه نظرسنجی گالوپ، بانک جهانی و... از جمله آنها هستند، کمک گرفته است. همچنين اين گزارش ۹۶‌درصد جمعيت جهان را تحت پوشش می‌گيرد. در اين گزارش ابتدا وضعيت کشورها در هر متغير بررسی شده و سپس وضعيت آنها با يک معيار واحدِ قابل سنجش، تعريف می‌شود. اين معيار‌ها سپس تبديل به نمراتی می‌شوند که وضعيت هر کشور را در هر زمينه مشخص می‌کند. مجموع نهايی نمرات در هشت زمينه اصلی، مشخص‌کننده رتبه نهايی کشور در رده‌بندی شادترين کشورهاست.
شمال اروپا؛ شادترين جای جهان
از ميان هفت‌ميلياردو ۱۹۳‌ميليون‌نفر جمعيت فعلی جهان، تنها پنج‌ميليون‌نفر شامل لقب«شادترين» يا«دارنده بيشترين ميزان شادی» می‌شوند. پنج‌ميليونی که در کشور نروژ زندگی می‌کنند. کشوری که در پنج‌سال گذشته، به طور مداوم جايگاه شادترين کشور جهان را به خود اختصاص داده. اما به طور کلی شايد بتوان شبه‌جزيره اسکانديناوی و شمال اروپا را شادترين جای جهان برای زيستن دانست وقتی که هفت کشور از اين منطقه، در ميان ۲۰ کشور شاد جهان حضور دارند. از طرف ديگر به طور کلی کشورهای نيمکره شمالی شادتر از کشورهای نيمکره جنوبی هستند. در بين ۲۰ کشور بالای جدول، تنها سه کشور استراليا، نيوزيلند و سنگاپور از نيمکره جنوبی و بقيه تماما از نيمکره شمالی هستند.
ريزشدن در آمار خروجی موسسه لگاتوم، نتايج جالبی به همراه دارد. کشورها در رده‌بندی نهايی اين موسسه به چهار دسته «رده بالا»، «بالاتر از ميانگين»، «پايين‌تر از ميانگين» و «رده پايين» تقسيم‌بندی می‌شوند. ايالات متحده که در اين رده‌بندی رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده، در بخش«اطمينان و امنيت» رتبه ۳۱ جهان را دارد که برخلاف انتظار رتبه خوبی نيست و بين کشورهای «بالاتر از ميانگين» دسته‌بندی می‌شود. فرانسه نيز که در رتبه بيستم اين فهرست قرار دارد، رتبه ۴۲ «سرمايه‌های اجتماعی» را به دست آورده و در اين زمينه در رديف کشورهای «رده بالا» نيست. ژاپن به‌عنوان يک کشور صنعتی و يک غول اقتصادی شرايط پيچيده‌ای در اين فهرست دارد. اين کشور در حالی‌که در زمينه «دولت» و «سلامت» در ميان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد، در«آزادی‌های فردی» رتبه پايين ۴۸ را دارد و در ديگر زمينه‌ها نيز رتبه‌هايی بين ۲۰ تا ۳۰ را به خود اختصاص داده. ژاپن که تا ‌سال‌ها، بالاترين آمار خودکشی را در جهان داشت، حالا در رتبه ۲۱ کشورهای شاد جهان قرار دارد. در اين فهرست همچنين امارات‌متحده‌عربی در رتبه ۲۸، ايتاليا ۳۲، آرژانتين ۴۵، برزيل ۴۶، عربستان‌سعودی ۵۰، چين ۵۱، روسيه ۶۱، آفريقای‌جنوبی ۷۷ و لبنان ۹۸ هستند.
کشوری با مردمانی طناز که شاد نيستند!
غالبا وقتی بحث «شادی» پيش می‌آيد، فکرها به سمت جشن‌های چنين و چنان، سرگرمی، خنديدن و... در يک کلام تفريح می‌رود. اما اين عامل تنها يکی از عوامل برای شادی است. شادی را قبل از هر چيز ديگر، آسايش و امنيت خاطر تامين می‌کند که در اين تحقيق، در هشت‌عامل در نظر گرفته شده لحاظ شده است. ايران، کشوری که طنازی مردمان آن زبانزد است، در اين فهرست جايگاه ۱۰۱ را دارد. مردمی که از هر اتفاق روزمره يا سياسی يا... لطيفه می‌سازند و آن را دستمايه شادی و خنده خود قرار می‌دهند، مردمی که در فرهنگ و سنت خود بيشترين ميزان جشن‌های عمومی و مناسبتی را دارند، کسانی که تعداد بسيار زيادی مکان‌های ديدنی، آثار باستانی و مناطق توريستی در يک کشور چهارفصل دارند، مردم چندان شادی نيستند. رتبه ۱۰۱ ايران را در دسته کشورهای «پايين‌تر از ميانگين» و در رده کشورهايی چون مصر، بنگلادش، گواتمالا، آلبانی، جمهوری‌آذربايجان، السالوادور و... قرار می‌دهد. در اين فهرست ايران در دو زمينه «اقتصاد» و «کارآفرينی و فرصت‌ها» به ترتيب رتبه ۹۱ و ۹۳ را دارد که ايران را در دسته «پايين‌تر از ميانگين» قرار می‌دهد. در چهار زمينه «دولت»، «اطمينان و امنيت»، «آزادی‌های فردی» و «سرمايه‌های اجتماعی» ايران به ترتيب با رتبه‌های ۱۲۰، ۱۲۳، ۱۲۶ و ۱۲۰ در رديف کشور‌های«رده پايين» قرار می‌گيرد. اما ايران در دو زمينه نيز از کشورهای جهان سوم فاصله گرفته و خود را به کشورهای در حال توسعه می‌رساند. ايران با کسب رتبه ۵۷ در «آموزش» و همچنين ۶۷ در «سلامت» جايگاه خود را بهبود بخشيده و اندکی خود را به چهره کشوری که در ‌سال ۲۰۱۰ با آمار هزاردرصدی افزايش توليد علم و تکنولوژی در جهان، عنوان سريع‌ترين رشد‌سالانه در علم و تکنولوژی دنيا را به خود اختصاص داده بود، نزديک کرده است. ايران همچنين در ميان ۱۶ کشور خاورميانه و شمال‌آفريقا، رتبه يازدهم را دارد.
برگرفته از شرق