به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۳، ۱۳۹۲

آریل شارون وزیر دفاع و نخست وزیر پیشین اسرائیل درگذشت.

دیده بان حقوق بشر: 
"تاسف برانگیز است شارون بدون دادگاه به قبر می رود"
ژنرال آریل شارون (راست) در کنار ژنرال موشه دایان در جنگ اکتبر۱۹۷۳

سازمان دیده بان حقوق بشر در واکنش به مرگ آریل شارون اعلام کرد: تاسف برانگیز است شارون بدون دادگاه و محاکمه، به قبر می رود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ساره لیا ویتسون" مدیر امور خاورمیانه در سازمان غیردولتی "دیده بان حقوق بشر" در بیانیه ای گفت: تاسف بار است که شارون به قبرش برود بدون اینکه به دلیل ایفای نقش در جنایت های صبرا و شتیلا و دیگر اقدامات نقض حقوق بشر، دادگاهی شود.

آریل شارون وزیر دفاع و نخست وزیر پیشین اسرائیل دیروز شنبه در سال 85 سالگی و پس از 8 سال زندگی در حالت کما پس از سکته مغزی، درگذشت.

در بیانیه دیده بان حقوق بشر آمده است: باعث تاسف است که آریل شارون قبل از رویارویی با عدالت به ویژه به دلیل نقش اش در جنایت های صبرا و شاتیلا در سال 1982 ، او مرد.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: رفتن شارون، یادآوری تاریک دیگری است که سال ها در امان ماندن از مجازات به دلیل نقض حقوق، سودی برای نزدیک شدن اسرائیلی ها و فلسطینی ها به صلح نداشت. مرگ شارون بدون دادگاهی شدن اش باعث افزایش رنج هزاران نفر از قربانیان نقض حقوق آنها به دست وی بود.

ارتش اسرائیل در سپتامبر سال 1982 در دوره ای که شارون وزیر دفاع این رژیم بود با همکاری شماری از گروه های شبه نظامی لبنانی با محاصره اردوگاه های آوارگان فلسطینی صبرا و شتیلا در جنوب لبنان، 750 تا 3500 از ساکنان این اردوگاه ها شامل زنان و کودکان و افراد مسن را به قتل رساندند.

پس از این حادثه ، شارون از سوی بسیاری از رسانه ها و فعالان حقوق بشری به نام "قصاب بیروت" یا "قصاب صبرا و شتیلا" نام گرفت.