به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۶، ۱۳۹۳

آیت‌الله جنتی: مجازات موسوی و کروبی اعدام است

دبیر شورای نگهبان در مصاحبه‌ای که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد گفت که بر سر موسوی و کروبی "منت گذاشته شده است" و اگر بنا بر محاکمه آن‌ها بود "هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آن‌ها صادر نمی‌کرد".

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با شرکت در «برنامه شناسنامه» که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به تفصیل از زندگی خصوصی تا فعالیت‌های گذشته و حال خود گفت. اما مهم‌ترین نکاتی که در این مصاحبه جلب توجه می‌کرد سخنان وی درباره مجازات مهدی کروبی و میرحسین موسوی بود و حمله به محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی بدون بردن نام آن‌ها.
باید همان موقع اعدام می‌شدند
آیت‌الله جنتی در مصاحبه امروز خود (جمعه ۲۵ مهر) گفت: «بر سر این عوامل منت گذاشته شده است. اگر بنا به محاکمه این ها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جزء حکم اعدام برای آن ها صادر نمی‌کرد.» به باور او: « باید همان موقع اعدام می‌شدند، اما نشدند».
احمد جنتی در این برنامه تلویزیونی تاکید کرد که تجربه سال ۸۸ "بسیار سخت و بد بود" و این بار حواس‌شان جمع است که این تجربه تکرار نشود.
این برنامه درست چهار روز بعد از نخستین همایش حزب "اعتماد ملی" (دوشنبه ۱۳ سپتامبر/ ۲۱ مهر) انجام شد. همایشی که با عنوان "ادامه اعتماد" و در حالی برگزار شد که دبیرکل حزب در حصر خانگی است. محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در پیام افتتاحیه این همایش ابراز امیدواری کرد که حصر خانگی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد رفع شود و گفت که برای رفع حبس خانگی این افراد "دیر نیست".
آیت‌الله جنتی گفت که تعجب‌اش از این است که چرا «دو نفر دیگر از سران فتنه باید آزاد باشند؟ یکی از آنها که همین طور دارد راه می‌رود و زیرآبی می‌رود و راه دو نفر دیگر را ادامه می‌دهد. باید اعتراض شود که چرا این افراد دستگیر نشدند، نه این که چرا آن دو نفر در حصر هستند.» یکی از مهم‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب که همواره هدف حملات محافظه‌کاران تندور بوده، محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین است.
شهریورماه امسال روزنامه رسالت نامه شماری از "جوانان اصولگرا" خطاب به خاتمی را منتشر کرد که در آن نسبت به سرانجام رئیس جمهور پیشین و "جریانی که او را در عرصه سیاست همراهی می‌کند" ابراز نگرانی شده بود.

آن‌ها در بخشی از نامه خود نوشته بودند: «خیرخواهانه و از سر دلسوزی برای آینده کشور از شما می‌خواهیم که به این رویه یکی به نعل و یکی به میخ زدن پایان دهید و با این دست رفتار‌ها شیپور بازگشت به دامان نظام را از سر گشاد آن نزنید که ما از باقی ماندن اتهام "فتنه و بغی" بر شما بیمناکیم‌.»

انتخابات حساس مجلس و خبرگان
مجری برنامه «شناسنامه» هم‌چنین درباره نگرانی از انتخابات حساسی که پیش روست پرسید. پاسخ جنتی این بود که: «الان راجع به خبرگان افرادی با اغراض سوء‌سیاسی قصد قبضه کردن خبرگان را دارند. من از این افراد حسن نیتی سراغ ندارم. البته تعداد این افراد زیاد نیست ولیکن بیکار ننشستند. این امر به شورای نگهبان مربوط نمی‌شود و بیشتر از فضای سیاسی و اجتماعی است».
تابستان سال جاری ابوالقاسم خزعلی، عضو پیشین شورای نگهبان برای نخستین بار به افشای نقش احمد جنتی در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم پرداخت. او به روزنامه جوان، منسوب به سپاه پاسداران، گفت: «آقای جنتی بود كه كاندیداتوری همین شخص را برای ریاست جمهوری رد كرد و گفت، ایشان شرایط لازم را ندارد و بدترین ضربه‌ای بود كه به ایشان خورد.»
روزنامه جوان هم‌چنین نوشت: «اخیر آقای هاشمی رفسنجانی به تیمی مأموریت داده است افرادی را كه با خودش همفكر هستند، انتخاب و هماهنگ كنند كه برای خبرگان كاندیدا شوند.»

"تذکر" های خصوصی
او هم‌چنین به اختلاف دیدگاه خود با فرزندش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تذکرهای "خصوصی" به رضا فرجی‌دانا، وزیر پیشین علوم اشاره کرد: «به طور مثال وزیر علوم، آقای فرجی دانا را احضار کردم و به ایشان گفتم این افرادی را که شما به ریاست دانشگاه می‌گذارید برخی منحرف و اهل فتنه هستند و سابقه فتنه دارند و گفتم چرا این افراد را می‌گذارید حتی نام دو مورد هم بردم که سندهایشان هم موجود است که در فتنه نقش داشتند.»
"تذکر"های آیت‌الله جنتی همان مواردی بود که در استیضاح وزیر علوم به آن‌ها استناد شد و وی را ازمسند وزارت پایین کشید. آیت‌الله جنتی گفت که به پسرش هم "تذکر" داده است که "وزارت ارشاد باید ریشه‌ای اصلاح شود؛ فضای وزارت ارشاد باید تغییر کند".
دویچه وله