به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۳۰، ۱۳۹۳

نسرین ستوده به دلیل محرومیت از وکالت تحصن کرد

«سال‌هاست حکومت ایران، دگراندیشان را از حق حیات، تحصیل و کار محروم می‌کند. من به این محرومیت‌ها معترض‌ام.»
خبرگزاری هرانا – نسرین ستوده در نامه‌ای خطاب به «هموطنان و فعالان حقوق بشر»، دلیل تحصن خود در مقابل کانون وکلا را «محرومیت از وکالت به حکم شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا» عنوان کرده است.

به گزارش هرانا به نقل از رادیو زمانه، شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا به ریاست ماجد وثوقی، وکیل پایه یک دادگستری و دوتن از دادیاران این شعبه، روز شنبه ۲۶ مهر، حکم محرومیت نسرین ستوده از وکالت را صادر کرده است.
این دادگاه که به منظور رسیدگی به درخواست دادسرای اوین تشکیل شده بود، با «محرومیت او از وکالت به مدت سه سال» موافقت کرده است.
ستوده در نامه خود به رسانه ها نوشته است که رای صادره از شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا، تحت فشارهای وزارت اطلاعات و دادستانی صادر شده است و من به این حکم معترض‌ام».
این فعال حقوق بشر تاکید کرده است که از خانه خود نسبت به عملکرد دادگاه انتظامی قضات اعتراض نمی‌کند، بلکه برای اعلام اعتراض به سوء مدیریت کانون و قضات غیر مستقل، محرومیت از کار، نادیده گرفتن حق دگراندیشان در انتخاب وکیل و تلاش برای محو کامل استقلال کانون وکلا، از ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه سال جاری در جلوی کانون وکلای دادگستری مرکز تحصن خواهد کرد.
او دلایل تحصن خود را چنین شرح داده است: «سال‌هاست حکومت ایران، دگراندیشان را از حق حیات، تحصیل و کار محروم می‌کند. من به این محرومیت‌ها معترض‌ام.»
ستوده درباره وضعیت کانون وکلا که آن را اسفبار خوانده نوشته است: «شرایط کانون وکلا به نحوی است که اکنون عناصر تندروی داخل حکومت، تمامیت جامعه وکالت را هدف گرفته‌اند و با تدوین لایحه جامع وکالت که بدون دخالت وکلا، مستقل تهیه و تدوین شده است، قصد دارند طومار کانون وکلا را برای همیشه در هم بپیچند. من به این اقدامات معترض‌ام.»
وی با اشاره به اینکه دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل را از متهمان دگراندیش سلب کرده‌اند و در دوره‌ای توصیه می‌کردند وکلای حقوق بشری را انتخاب نکنید و گاه از آنان نام می‌بردند،وی با اشاره به اینکه دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل را از متهمان دگراندیش سلب کرده‌اند نوشته است: «اکنون نقض حقوق متهمان چندان آشکار است که ناگهان شخص ناشناسی در دادگاه حضور می‌یابد و قاضی به متهم اظهار می‌دارد: این شخص وکیل توست. این در حالی است که وکلایی چون عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف‌زاده، وکلای دراویش گنابادی و… به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند. من به این نحوه وکالت معترض‌ام.»
نامه شیرین عبادی به کانون وکلای بین‌المللی
شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ در خصوص تعلیق پروانه وکالت نسرین ستوده نامه‌ای را به کانون وکلای بین‌المللی ارسال کرده است.
وی در این نامه ضمن اینکه از کانون وکلای بین‌المللی خواسته است تا از همکار ایرانی خود دفاع کنند، نوشته است: «وکلای دادگستری در انتخاب اعضای هیات مدیره آزاد نیستند و در نتیجه هیات مدیره منتخب واقعی اعضا کانون نبوده و به همین دلیل قادر به دفاع از اعضای خود در برابر ماموران امنیتی نیست.»
رونوشت نامه شیرین عبادی به کانون وکلای بین‌المللی به احمد شهید گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.
اعتراض مدافعان حقوق به حکم کانون وکلا
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، حکم کانون وکلای مرکز را که بر اساس حکم خودسرانه دادگاه اولیه صادر شده محکوم کرده است.
در گزارش این نهاد بین‌المللی تاکید شده که «این اولین‌بار است که کانون وکلا در ایران در پیروی از حکم دادگاه دیگری رأی به تعلیق پروانه وکالت یک وکیل می‌دهد. بنابراین، این حکم نشانه نگران کننده‌ای از کاهش استقلال ناچیز کانون وکلاست.
این نهاد از همه مدافعان حقوق بشر خواسته است با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهند که «در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی نسرین ستوده و تمام دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند»، «از نقض استقلال کانون وکلا خودداری کنند»، «به کانون وکلای مرکز اجازه لغو حکم تعلیق پروانه وکالت خانم ستوده را بدهند»،به هرگونه اقدام آزاردهنده، ازجمله در سطوح قضائی، علیه این وکیل و دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند» و «در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (نهم دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده است رعایت کنند».
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، از رییس کانون وکلای ایران خواسته است که «فوری این حکم خودسرانه را لغو کند، زیرا به ظاهر این حکم تنها به منظور تنبیه نسرین ستوده به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری او صادر شده است».