به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۳

بحرانی سیاسی به نام «ابولا»

ویروس ابولا

ترس از شیوع بیش از پیش بیماری ابولا در ایالات‌متحده، کارزار انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا را دستخوش تلاطم قرار کرده؛ کارزاری که تاکنون با تغییرجهت‌های غیرمنتظره، نامزدها را درست زمانی که باید آخرین تیر ترکش خود را رها کنند، در حالت واکنشی فروبرده است.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که زمانی کارزاری برای هیچ تلقی می‌شد، با درگیری‌های اوکراین و ظهور شبه‌نظامیان داعش به چیزی فراتر از آنچه انتظار می‌رفت تبدیل شده است.
اما به اذعان هر دو حزب مطرح، انتقال ویروس ابولا به داخل مرزهای ایالات‌متحده بیش از هر موضوع دیگری توجه رای‌دهندگان را به خود معطوف کرده است.

جمهوریخواهان که مدت‌هاست نسبت به کفایت دولت اوباما اظهار تردید کرده‌اند، در ابتدا آمادگی دولت فدرال درقبال شیوع احتمالی ابولا را مورد سوال قرار دادند.
پس از گزارش اولین مورد ابتلا به بیماری ابولا در ایالات‌متحده بود که تام تیلیس، نامزد سنا از ایالت کارولینای‌شمالی، به‌عنوان اولین جمهوریخواه خواستار منع ورود مسافران به خاک آمریکا از کشورهایی شد که در آفریقای‌غربی با بیماری ابولا دست‌وپنجه نرم ‌می‌کنند.

باقی نامزدهای جمهوریخواه نیز به‌سرعت راه او را درپیش گرفتند و حتی گاهی اوقات از رقبای دموکرات خود نیز خواستند تا به آنان بپیوندند. همین فشارها بود که باعث شد یکی از قانونگذاران کنگره اعلام کند در‌صورتی‌که دولت اوباما قانون منع مسافرت را به‌تصویب نرساند، کنگره در جلسه‌ای پس از برگزاری انتخابات به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

انتصاب ران‌کلین به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار دولت در ‌رابطه با بحران ابولا، به‌شدت مورد استقبال رهبران حزب دموکرات قرار گرفته است. این درحالی است که برخی از جمهوریخواهان انتخاب یک سیاستمدار پرسابقه دموکرات که هیچ‌گونه تجربه پزشکی ندارد را مورد سوال قرار داده‌اند.

کاخ سفید نیز به‌تبع آن، حزب جمهوریخواه را به سیاسی‌بازی متهم کرده است. اما استیو اسکالیز، نماینده جمهوریخواه کنگره مدعی‌ است هم‌حزبی‌های وی در پی سیاسی‌کردن موضوع ابولا نیستند. او که پس از جلسه روز پنجشنبه کنگره که به پرسش و پاسخ پیرامون تهدید ابولا گذشت، سخن می‌گفت، تصریح کرد:
«ابولا یک موضوع سیاسی نیست. من فکر می‌کنم سوالات بی‌پاسخ فراوانی برای هر دوطرف وجود داشته و دارد. بنابراین ما در آینده نیز به مطرح‌کردن این پرسش‌ها ادامه می‌دهیم.»
شرق