به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۵، ۱۳۹۳

طنین ساز کیتارو در تالار وزارت کشور ایران


کنسرت کیتارو در تالار وزارت کشور 
ین روزها تهران شاهد یک رویداد موسیقایی کم‌سابقه است: کنسرت کیتارو، هنرمند شناخته‌شده ژاپنی در تالار وزارت کشور. برگزارکنندگان از واهمه تنش‌آفرینی، خبرنگاران را راه ندادند.
شامگاه چهارشنبه ۲۳ مهر/ ۱۵ اکتبر سرانجام کنسرت کیتارو در تالار وزارت کشور برگزار شد. قرار است که کنسرت این موسیقی‌دان سرشناس ژاپنی در روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه هم تمدید شود.
کیتارو یک هنرمند ژاپنی است که از موسیقی غرب و شرق یکسان تأثیر پذیرفته است. او می‌گوید: «موسیقی من بلوز نیست، اما طنین سول را دارد.» به همین جهت برگزاری کنسرت کیتارو در تهران به معنای ورود شاخه‌ای از موسیقی غرب از دریچه هنر شرق به شمار می‌آید.
پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در آستانه برگزاری کنسترت کیتارو گفته بود: «مجوز برگزاری این کنسرت در تهران توسط دفتر موسیقی وزارت ارشاد صادر شده و ما امیدواریم این بار دیگر شاهد لغو کنسرت یاد شده نباشیم. ما در تلاشیم این اجرای زنده طبق تاریخ مقرر و بدون هیج مشکلی برگزار شود.»
در مجوزی که دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت کیتارو صادر کرده، آمده است که اجرای این برنامه با «حفظ شئون اسلامی» و «تبلیغات مناسب» مانعی ندارد.
پوستر کنسرت کیتارو
پوستر کنسرت کیتارو
از سوی دیگر خبرگزاری فارس گزارش داده که ظاهراً به خبرنگاران اجازه نداده‌اند در کنسرت کیتارو در تالار وزارت کشور شرکت کنند.
ابتدا معلوم نبود چه شرکت یا شرکت‌هایی برگزاری کنسرت کیتارو را به عهده گرفته‌اند، اما چند روز پیش از برگزاری این کنسرت خبرگزاری مهر گزارش داد که دو شرکت «طنین رویای پارسه» و «سپیدنمای دوران» به عنوان تهیه‌کننده، مدیریت سامانه فروش بلیت را به عهده گرفته‌اند. این دو شرکت هم موفق شده بودند مجوز برگزاری این کنسرت را از دفتر موسیقی وزارت ارشاد دریافت کنند. قیمت بلیط‌ها از ۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان در نوسان بود و به دلیل اینکه برگزاری چنین کنسرتی با هنرنمایی یک موسیقی‌دان سرشناس جهانی در تهران یک رویداد منحصر به فرد به شمار می‌آید، بازار سیاهی هم برای خرید و فروش بلیط این کنسرت به راه افتاده بود.
شرکت «طنین رویای پارسه» و «سپیدنمای دوران» احتمالاً برای جلوگیری از حاشیه‌آفرینی‌های دردسرساز از خبرنگاران دعوت نکرده بودند کنسترت کیتارو را پوشش خبری دهند.
پیروز ارجمند که با حاشیه‌های برگزاری چنین کنسرتی آشناست، پیش از برگزاری کنسرت از دفتر موسیقی سلب مسئولیت کرده و گفته بود: «برگزاری کنسرت کیتارو در تهران به عهده مرکز موسیقی ارشاد نیست، بلکه این پیشنهاد یک نهاد خصوصی بود که پیش از این هم برای برگزاری کنسرت ریچارد کلایدرمن در ایران اقدام کرده بود و این‌بار ما با این مؤسسه اتمام حجت کردیم که بتواند کنسرت کیتارو را به بهترین شکل برگزار کند و ما مشکلی در این زمینه با آن‌ها نداشته باشیم.»
کریس دی‌برگ، خواننده ایرلندی موسیقی پاپ که با گروه آرین یک آلبوم مشترک منتشر کرده بود در خرداد ۱۳۸۷ برای برگزاری کنسرت در تهران به ایران سفر کرد، اما کنسرت او لغو شد.
ریچارد کلایدرمن، نوازنده فرانسوی پیانو که موسیقی پاپ را با موسیقی کلاسیک درآمیخته، قرار بود در سال ۹۱ در تهران کنسرت برگزار کند، اما موفق به دریافت مجوز نشد.
صدای آمریکا

ویدئو: بهترین‌های کیتارو