به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۲، ۱۳۹۳

جایزه معتبر روزنامه‌نگاری آلمان برای گلینه عطایی، گزارشگری ایرانی‌تبار

یکی از معتبرترین جایزه‌ها در زمینه روزنامه‌نگاری به گلینه عطایی تعلق گرفت. عطایی در سال‌های اخیر با گزارش‌های منصفانه از جنگ اسرائیل و لبنان، عراق، مصر و بحران اوکراین، بینندگان تلویزیون آلمان را مجذوب خود کرده است.

روز پنجشنبه (۲۳ اکتبر / یکم آبان) جایزه هانس یوآخیم فریدریش به گلینه عطایی اهدا شد. این جایزه که یکی از معتبرترین جایزه‌ها در زمینه روزنامه‌نگاری در آلمان به‌شمار می‌رود، نصیب کسانی می‌‌شود که در روزنامه‌نگاری فعالیت فوق‌العاده‌ای کرده باشند.
هیئت داوران جایزه هانس یوآخیم فریدریش در توجیه انتخاب عطایی می‌گوید که این ژورنالیست زبده با "جدیت" کار خود را انجام می‌دهد و دارای "اراده‌ای قوی برای روشنگری" بییندگان است.
گزارشگر بحران
گلینه عطایی از سال ۲۰۰۶ موفق شد با گزارش‌های پرمایه و عادلانه، از جنگ اسرائيل و لبنان، شهروندان آلمان را با واقعیت جنگ در آن گوشه دنیا آشنا کند.
او از عراق هم گزارش می‌داد و پس از آن، تا سال ۲۰۰۸ در پایتخت مصر برای کانال اول تلویزیون آلمان گزارش تهیه می‌کرد. عطایی به تدریج به یکی از گزارشگران چهرآشنای شبکه یک تلویزیون آلمان تبدیل شد.
زمانی که بحران اوکراین به اوج خود رسیده بود و مخالفان دولت در "میدان" کیف شبانه‌روز به اعتراضات خیابانی دست‌می‌زدند، گلینه عطایی تقریبا هر شب بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شد و تازه‌ترین رویدادهای این شهر پر تب و تاب را به اطلاع بینندگان می‌رساند.
گلینه عطایی از ۱۵ ماه پیش گزارشگر شبکه یک تلویزیون آلمان ("آ ار د") در مسکو است.
عطایی بی‌طرفانه گزارش می‌دهد و این خصلت را دارد که اگر موضوعی پیچیده باشد و او و تیم همراهش از آن سردرنیاورند، رو به دوربین کند و صادقانه بگوید که موضوع برای او خیلی پیچیده و ناشفاف است. این صراحتی است که برخی از همکاران عطایی از آن بی‌بهره‌اند و گمان می‌کنند که باید هر طور شده، از نظر خبری بییندگان خود را تغذیه کنند، حتی اگر خود از صحت خبری که منتشر می‌کنند، اطمینان کامل نداشته باشند.
مهاجرت به آلمان
گلینه پنج ساله بود که به همراه خانواده‌اش وارد آلمان شد. او تحصیلات ابتدایی خود را در شهر هوفمنهایم گذراند و سپس در هایدلبرگ آلمان و لیل فرانسه تحصیلات عالی‌اش را در رشته‌های علوم سیاسی و ایران‌شناسی ادامه داد. او پس از دانشگاه به روزنامه‌نگاری روی آورد و در مدت کوتاهی توانست، در دنیای رسانه‌ای آلمان جا بیفتد.
گلینه در سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شده و به شش زبان مسلط است.
او هنوز با ایران و ایرانیان ارتباط دارد و در برنامه‌های گوناگون ایرانیان، چه فرهنگی و چه در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران، شرکت می‌کند.
دویچه وله