به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۳

محمد جواد لاریجانی، دبیر حقوق بشر جمهوری اسلامی:

موضع‌ گیری علیه قصاص موضع‌گیری علیه قرآن است

جواد لاریجانی 
در ایران، پیامدهای سیاسی- اجتماعی اعدام ریحانه جباری دختر جوان ٢٦ ساله ایرانی در زندان کرج و پیامدهای هراس از اسیدپاشی در اصفهان  ادامه دارد. 
٤٨ ساعت پس از اعدام ریحانه جباری که موج وسیعی از اعتراضات داخلی و بین المللی را در پی داشت، دبیر حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران- محمد جواد لاریجانی، گفته است موضع گیری علیه قصاص دشمنی با قرآن است و این حکم الهی کاملاً خصوصی و ارتباطی با دولت‌ها ندارد.
به گزارش منابع خبری ایرانی، محمد جواد لاریجانی همچنین گفته است احمد شهید حق ندارد درباره احکام اسلامی نظر بدهد.
وی در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی شب یک شنبه گفته است: قصد احمد شهید از آمدن به ایران چیست؟ اگر او می‌خواهد به ایران بیاید و بگوید که تأیید حرف‌های خود را درآوردم، لازم نیست.
دبیرحقوق بشر جمهوری اسلامی افزوده است: تهاجم علیه ما انواع مختلفی دارد، روزی به اسم هسته‌ای و امروز حقوق بشر ضلع دیگر تهاجمات است.
به گزارش "ایرنا"، دبیر حقوق بشر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به اسیدپاشی‌ها، تلویحاً رویدادهای اسیدپاشی در ایران را به کشورهای بیگانه نسبت داده و گفته است: این شائبه وجود دارد که نکند دست برخی کشورها در این جنایات آلوده باشد و قطعاً اگر این امر وجود داشته باشد ما دست این کشور‌ها را قطع می‌کنیم
مقامات ایرای با تهدید و توضیح کوشش می کنند مسئله اسید پاشی را ازموج جدید فعالیت نیروهای حکومتی مبنی بر امر به معروف ونهی از منکرجدا سازند.
درهمین رابطه محسنی اژه‌ای- معاون قوه قضائیه، گفته است که در مورد ارتباط دادن این دو به هم، هشدارهایی برای برخی از روزنامه‌ها و سامانه‌های خبری ارسال شده است.
در این حال، احمد خاتمی- امام جمعه موقت تهران، گفته است باید دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی کند.
آیت الله خاتمی تأکید کرده است: مصرانه از قوه قضائیه می خواهم که سایت‌ها وروزنامه‌هایی که بی‌دلیل و بی‌مستند این جنایت را منتسب به امر به معروف و نهی از منکر کردند، تحت تعقیب قانونی قراردهد چرا که این منکر هم منکری بود همانند منکر اسیدپاشی که همزمان باید به این دو رسیدگی شود.
در این حال، تنش و نگرانی گسترده در جامعه ایران از بابت تکرار اسیدپاشی‌ها همچنان ادامه دارد.
به دنبال تظاهرات خشم آلود مردم اصفهان و تهران هفته گذشته در اعتراض به اسیدپاشی‌ها، صادق لاریجانی- رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، یکی از معاونین خود، محسنی اژه‌ای را راهی اصفهان کرده است.
محسنی اژه‌ای گفته است، هنوزعامل یا عاملان اسیدپاشی شناسایی و دستگیر نشده‌اند.
وی گفت ٢ مورد اخیر اسید پاشی در اصفهان با اسید سولفوریک بوده و موارد قبلی با جوهرنمک یا غیره بوده است که صدمات کمتری را وارد کرده.
در این حال، وزیر کشور جمهوری اسلامی، در تلاش برای کاهش نگرانی‌ها گفته است که این وزارتخانه به جد دنبال حادثه اسیدپاشی است و مردم اصفهان نباید نگران باشند؛ اما به گزارش منابع خبری، مردم اصفهان همچنان نگران تکرار اسیدپاشی‌ها هستند.
یک شهروند اصفهانی گفته است: جو هراس و وحشت بر اصفهان حاکم است.
رادیو فرانسه