به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۶، ۱۳۹۳

روسیه به ائتلاف نظامی نمی‌پیوندد


سرگئی لاوروف و جان کری،وزاری خارجه روسیه و آمریکا

پس از دیدار و گفت‌و‌گوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیهدر پاریس، از احتمال پیوستن روسیه به ائتلاف نظامی علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) سخن در میان آمده بود. اما اکنون وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که این کشور به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا نمی‌پیوندد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد روسیه به «ائتلافی» که «از حمایت شورای عالی امنیت برخوردار نیست» نمی‌پیوندد. به گفته لاوروف «اگر قوانین بین‌المللی نقض شده باشند، همکاری با آمریکا در یک ائتلاف نظامی» امکان‌پذیر نیست.
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشستی که در پاریس برگزار شد با هم توافق کرده بودند که ازین پس همکاری تنگاتنگ‌تری در مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) داشته باشند.
وزیر خارجه آمریکا به این موضوع اشاره نکرده بود که آیا روسیه در آینده به ائتلاف جهانی علیه گروه «دولت اسلامی» می‌پیوندد یا اینکه همکاری این کشور با آمریکا فقط به تبادل اطلاعات محرمانه درباره داعش محدود می‌شود. او اما گفته بود: «دولت روسیه در حال بررسی احتمال آموزش و تسلیح نیروهای نظامی عراقی است.»

رابطه روسیه و آمریکا در پرتو بحران اوکراین به سردی گراییده است. جان کری در نشست پاریس خواهان پایان درگیری‌ها در حوالی فرودگاه شهر دونتسک در اوکراین و آزادی اسرای جنگی شده بود.
پس از برگزاری نشست پاریس، خبرگزاری اینترفاکس گزارش داده بود که سرگئی لاوروف، از این نشست به عنوان یک نشست «مفید» یاد کرده و گفته است: «تا آنجا که امکان‌پذیر باشد با هم همکاری می‌کنیم و اگر اختلافی وجود داشته باشد، تلاش می‌کنیم راه‌حلی پیدا کنیم که هم علائق دو طرف را برآورده کند و هم تعادل را حفظ کند و همچنین عادلانه و از موضع برابر باشد.»
پیش از این، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا «چشم‌انداز روشنی» ندارد. به گفته لاوروف این اتحاد «بر اساس تمایلات گروهی از کشورها شکل گرفته و فقط تمایل دارد تهدیدی در دل یک تهدید دیگر را خنثی کند.»
روسیه این اتحاد را «ناکارآمد» خوانده است و می‌گوید ائتلاف نظامی فقط در جهت تأمین منافع برخی کشورها شکل گرفته است.
رادیو زمانه