به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۲، ۱۳۹۳

تاثیر اسیدپاشی بر توریسم (گردشگری) ایران

فاجعه اسیدپاشی در اصفهان و پیآمدهای آن برای اقتصاد ایران
گفت‌وگوی اقتصادی رادیو فردا با فریدون خاوند

 اسید پاشی به زنان در اصفهان، علاوه بر ابعاد دردناک آن از لحاظ انسانی، نگرانی زیادی را نیز در میان فعالان صنعت توریسم (گردشگری) ایران به وجودآورده. این دسته از فعالان اقتصادی چه می توانند بکنند برای مقابله با این رویدادها؟

فریدون خاوند: شماری از رسانه‌های اقتصادی تهران این نگرانی را منعکس کرده‌اند، از جمله «دنیای اقتصاد»، در شماره چهار شنبه سی‌ام مهر ماه خود به نقل از راهنمایان تورهای مسافرتی از تاثیر اسیدپاشی بر گردشگری نوشته زیر عنوان: «چهره امن ایران را برای گردشگر مخدوش نکنیم.»

از آنچه در این روزنامه و رسانه های دیگر منتشر شده، چنین بر می‌آید که راهنمایان تور فعلا مایل نیستند خبر این رویدادها را به گردشگران خارجی اطلاع دهند تا باعث وحشت آنها نشوند.

ولی از طرف دیگر آنها به خوبی می‌دانند که جلوی انتشار اطلاعات را نمی‌شود گرفت، رسانه‌های بین‌المللی به این مساله خواهند پرداخت و مسئولان وزارت خارجه در کشورهای غربی هم به آن رسیدگی خواهند کرد و به توریست‌های خودشان رهنمودهای لازم را خواهند داد.

در این شرایط، همه کسانی که کسب و کارشان به نوعی با توریسم ارتباط دارد، باید بر مسئولان در سطوح ملی و استانی فشار وارد بیاورند تا جلوی این فجایع را بگیرند.

آیا وزنه صنعت توریسم در ایران آنقدر  است که بتواند به عنوان یک اهرم فشار علیه گروه‌های افراطی و خشونت‌طلب مورد استفاده قرار بگیرد؟


همه شواهد نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته شمار گردشگران غربی که خواستار دیدن ایرانند، به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده.

رسانه‌های اروپایی گزارش‌‌های بسیار مساعدی درباره ایران، تاریخ درخشان آن و فرهنگ آن منتشر کرده اند.

گردشگرانی که به ایران رفته‌اند، در مجموع بسیار راضی به نظر می‌رسند و حتی شگفت‌زده‌اند از رفتار محبت‌آمیز مردم با آنها.

سازمان گردشگری ایران از رشد ۲۱۵ درصدی شمار گردشگران خارجی در کشور صحبت می‌کند. در مورد این رقم نمی‌توانم اظهار نظر بکنم، ولی به نظر می‌رسد که هتل‌ها تا یک سال دیگر رزرو شده‌اند و تورها هم همین طور.

زندگی شمار روزافزونی از مردم به گسترش صنعت توریسم بستگی دارد. اقدام‌های جنایتکارانه، آن هم در اصفهان، قلب توریستی ایران، کسب و کار خیلی از مردم را در هم می‌ریزد. اینها باید به روشنی بگویند که با خشونت مخالفند.

به جز توریسم، چه بخش‌هایی از اقتصاد ایران از اعمالی مثل اسید پاشی ضربه می‌خورند؟


یکچنین جنایاتی، تصویر ایران را در افکار عمومی بین‌المللی تیره می‌کند. تصویر یک کشور، مهم‌ترین سرمایه آن است برای ورود به بازارهای جهان، جذب سرمایه‌های خارجی، جذب تکنولوژی. کشورها هر سال میلیاردها دلار خرج می‌کنند برای بهبود تصویرشان در دنیا. بدترین پیآمد رویداد های اصفهان، ضربه ای است که بر تصویر ایران وارد می‌شود.