به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۱۱، ۱۳۹۳

بحث و جدل وزیران خارجه اسرائیل و سوئد درباره به رسمیت شناختن فلسطین و چیدن وسایل منزل از شرکت "ایکِآ"

چیدن لوازم منزل نیازمند یک شریک و کاتولوگ راهنمایی شفاف است

     یکی از شعبه های ایکِآ                        "مارگارت والشتروم" وزیر خارجه سوئد

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به اقدام دولت جدید سوئد در به رسمیت شناختن دولت فلسطین، سخنان تحقیرآمیزی درباره سوئد مطرح کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، وزیر خارجه اسرائیل در یکی از نطق های اعتراضی اش گفت: سوئد پیچیدگی های روند صلح (میان اسرائیل و فلسطین) را درک نمی کند. پیچیدگی های روند صلح خاورمیانه از پیچیدگی چیدن وسایل منزل از شرکت "ایکیا" پیچیده تر است.

شرکت ایکیا یا آیکیا یکی از بزرگترین و معروف ترین تولیدکنندگان وسایل منزل است. این شرکت که توسط یک سوئدی ایجاد شد در سراسر جهان، شعبه دارد.

خانم "مارگارت والشتروم" وزیر خارجه سوئد هم به این سخنان وزیر خارجه اسرائیل پاسخ داد و گفت: این سخنان نشانه شوخ طبعی لیبرمن است. آنچه که می توانم انجام بدهم این است که وسایل و لوازم منزل را برای او بفرستم تا آنها را بچیند. در این هنگام او خواهد فهمید که چیدن لوازم منزل نیازمند یک شریک و کاتولوگ راهنمایی شفاف است. معتقدم که روند صلح (میان اسرائیل و فلسطین) هم نیازمند همین موارد است.

اسرائیل از اقدام اخیر دولت سوئد در به رسمیت شناختن دولت فلسطین بسیار خشمگین و عصبانی است. مقامات تل آویو و در راس آنها اویگیدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل در روزهای گذشته بارها از مقامات سوئدی به دلیل به رسمیت شناختن فلسطین انتقاد کرده اند.

اسرائیل همچنین در اعتراض به این اقدام، سفیر خود را از استکلهم فراخواند.

وزیر خارجه سوئد قبل از این گفته بود: دولت سوئد معتقد است عامل اصلی به رسمیت شناختن دولت فلسطین، حق تعیین سرنوشت برای فلسطینی هاست هرچند فلسطینی ها بر همه سرزمین خود کنترل ندارند.

اقدام کابینه چپ میانه سوئد در به رسمیت شناختن دولت فلسطین اولین اقدام در نوع خود از سوی یک عضو اتحادیه اروپاست. این اقدام به رغم اعمال فشارهای گسترده آمریکا و اسرائیل انجام شد.

فلسطینی ها قصد دارند دولت مستقل خود را در دو سرزمین کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه به پایتختی قدس شرقی ایجاد کنند.
این در حالی است که اسرائیل می گوید شهر قدس به طور کامل پایتخت این رژیم است اما دولت خودگردان فلسطین می گوید خواهان تقسیم شهر قدس به دو بخش شرقی (پایتخت فلسطین) و غربی (پایتخت اسرائیل) است.

اسرائیل معتقد است به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین باید در توافقات مذاکرات دوجانبه این دو طرف عملی شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در سال 2012، دولت فلسطین را به رسمیت شناخت و فلسطین عضو ناظر و بدون حق رای در سازمان ملل متحد شد.
عضویت کامل همراه با حق رای دولت فلسطین در سازمان ملل متحد نیازمند تصویب شورای امنیت است.

با وجود اینکه شمار زیادی از کشورهای جهان، دولت و کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند اما همچنان کشورهایی چون فرانسه، آمریکا، بریتانیا، استرالیا و کانادا دولت فلسطین را به رسمیت نشناخته اند.

دولت خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس می گوید 134 کشور از جمله 8 کشور عضو اتحادیه اروپا، دولت فلسطین را به رسمیت شناخته اند.
عصر ایران