به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۹۸

سپاه پاسداران توقیف یک نفتکش را تکذیب و توقیف یک نفتکش را تائید کرد

سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گشت های شناور این نیرو «یک کشتی خارجی ‌حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس توقیف کرده‌اند. روابط عمومی سپاه در اطلاعیۀ خود «توقیف کشتی دیگری در روزهای اخیر توسط ایران» را تکذیب و آنرا « ادعای رسانه‌های غربی» توصیف می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ١٧ ژوئیه/ ٢٦ تیرماه گفته بود که ایران نفتکشی را که در خلیج فارس دچار مشکل شده بود به آب‌های ساحلی خود انتقال داده است.

گشت‌های شناور سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس و تنگۀ هرمز، بر اساس اطلاعیۀ روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، « پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیر کننده این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود، پس از هماهنگی و [صدور] حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند». این اقدام، بر پایۀ همین گزارش، روز ١٤ ژوئیه/ ٢٣ تیر ماه، صورت گرفته است.

کشتی توقیف شده، بر اساس اطلاعیۀ منطقه یکم نیروی دریایی سپاه دارای «ظرفیت حمل ٢ میلیون لیتر سوخت» است و «١٢ خدمه خارجی» دارد. این نفتکش، بر اساس اطلاعیۀ سپاه هنگامی توقیف شده «که در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بوده» است. بگزارش این منبع «پرونده تخلف کشتی حامل سوخت قاچاق در سیر مراحل رسیدگی قضایی قرار دارد». 

روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در همین اطلاعیه «ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توقیف کشتی دیگری در روزهای اخیر توسط ایران» را تکذیب کرده و یادآوری می‌کند که «یگان‌های شناوری این منطقه [...] مأموریت‌های امنیتی و مقابله با قاچاق سازمان یافته سوخت را با قاطعیت [...] به ‌طور شبانه ‌روزی» اجرا می‌کند. 

این چنین، توقیف «این نفتکش خارجی که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود» و قصد داشت این محمولۀ «قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی» را به «کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر» تحویل دهد، همان روزی روی داده است که دستگاه ردیاب نفتکش «ریاح» که در آنهنگام در نزدیکی جزیرۀ قشم در آبهای خلیج فارس سیر می‌کرد بطور ناگهانی خاموش شده و از آن پس تماس با خدمۀ آن قطع شده است». 

داده‌های ردیابی نفتکش‌ها که از سوی شرکت «تانکر تراکرز» انتشار یافته نشان می‌دهد که این نفتکش هنگاهی که در اواخر روز شنبه گذشته حوالی ساعت ٢٣، ناگهان سیگنال‌دهی خود را متوقف کرده، در حال حرکت به سمت بندر فُجیره در امارات متحد عربی بوده است. 

در پی ناپدید شدن این نفتکش، منابع عربی و آمریکائی نسبت به سرنوشت آن ابراز نگرانی کرده و با توجه به تهدیدات پیشین ایران از احتمال توقیف این نفتکش از سوی سپاه پاسداران سخن گفتند. تهران پیش از آن در واکنش به توقیف نفتکش خود «گریس ١» در آبهای جبل الطارق تهدید کرده بود که به اقدامات مشابه دست بزند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه سه‌شنبه توقیف این نفتکش از سوی ایران را رد کرد و گفت «نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به ‌سوی آن رفته و توسط یدک‌کش به ‌سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد». وی با این حال، هیچ اشاره‌ای به توقیف این نفتکش دپگر نکرد. 

رادیو بین المللی فرانسه